Følg oss her

Elbiler

Europa er i ferd med å bli lei elbiler — derfor eksploderer hybridbølgen igjen

Publisert

d.

1. Elbiltrettheten brer seg i hele Europa

Krakenimages.com/shutterstock.com

Salget av elbiler faller i flere store EU-land, mens hybridsalget øker kraftig. Ifølge Reuters’ markedsanalyse velger mange bilkjøpere alternativer på grunn av høye strømpriser og usikker ladestruktur.

2. Hybridbiler treffer forbrukernes behov bedre

shutterstock.com

En rapport fra Bloomberg viser at hybrider oppfattes som det mest fleksible valget: lavt forbruk, ingen rekkeviddeangst og bedre totaløkonomi enn både el- og bensinbiler.

3. Store produsenter endrer strategi i 2025–26

Shutterstock.com

Toyota, Ford og Stellantis øker investeringene i hybridteknologi. Ifølge Financial Times handler dette om å sikre salg i markeder der elbiler bremses av inflasjon og politisk uro.

4. Infrastrukturproblemer gjør bilkjøpere mer avventende

Ketanof/shutterstock.com

Flere europeiske land sliter med mangelfull ladeinfrastruktur. EU-data gjengitt av Euractiv viser at utbyggingen ligger langt bak 2030-målene.

5. Økonomien rammer elbilmarkedet hardt

shutterstock.com

Høyere renter og dyrere billån gjør elbiler mindre attraktive. The Guardian beskriver hvordan kjøpere velger hybrider som et rimeligere kompromiss.

6. Hybridteknologien har blitt betydelig bedre

Yousef Osman 8/shutterstock.com

Moderne hybridmotorer har bedre effektivitet, raskere programvare og lavere forbruk. Ifølge Autocar nærmer teknologien seg nivåer som utfordrer elbiler i bykjøring.

7. Produsenter frykter store elbillagre i 2026

shuttestock.com

Flere bilfabrikker opplever økende lagre av usolgte elbiler. Automotive News Europe rapporterer om økende lagerpresst som tvinger produsenter til å satse mer på hybridmodeller.

8. Hybridbølgen kan påvirke EUs 2035-plan

shutterstock.com

Politisk press fra Tyskland, Italia og Øst-Europa kan føre til at hybridteknologi får større plass fram mot 2035. Ifølge Politico vurderer Brussel å åpne for flere teknologier i forhandlingene i 2026.

Hej, jeg hedder Mikkel, jeg er 22 år og arbejder i Tech-afdelingen som skribent og content creator. Jeg går meget op i træning – både løb, styrketræning og alt derimellem. Tidligere har jeg også arbejdet som e-sportstræner, da jeg havde mere fritid.

Annonse