Elbiler
Er elbiler farligere i ulykker: nye tester gir overraskende svar
Er elbiler farligere ved ulykker? Nye tester snur opp ned på det du trodde.
Elbiler veier mer og har en annerledes konstruksjon enn bensin- og dieselbiler – men betyr det at de er farligere når ulykken først skjer? Nye sikkerhetstester gir noen oppsiktsvekkende resultater som endrer bildet.
Her er 10 innsikter som kaster nytt lys over elbilenes sikkerhet.
Tyngre biler – men det kan være positivt

Elbiler er tyngre på grunn av batteripakken, men vekten gir også fordeler. I kollisjoner med lettere biler blir belastningen på elbilens fører ofte mindre, fordi massen absorberer mere energi.
Lavt tyngdepunkt reduserer risiko for velt

Batteriet ligger i bunnen av bilen, noe som senker tyngdepunktet og gir bedre stabilitet. Det reduserer faren for at bilen ruller rundt ved uhell, spesielt i svinger og ved unnamanøvre.
Brannfare er overdrevet

Selv om mange frykter brann i elbiler, viser tester at de faktisk brenner sjeldnere enn bensinbiler. Moderne batterier har avansert sikkerhet og beskyttelse mot overoppheting.
Redningsarbeid er mer komplisert – men blir bedre

Det krever spesialkunnskap å redde personer ut av elbiler, men nye retningslinjer og samarbeid mellom bilprodusenter og nødetater har gjort prosessen tryggere og raskere.
Sterk karosseristruktur gir god beskyttelse

Elbiler er ofte forsterket for å beskytte batteriet – noe som også styrker kabinen. Det gir bedre beskyttelse for fører og passasjerer i alvorlige sammenstøt.
Flere avanserte sikkerhetssystemer

Elbiler er vanligvis utstyrt med den nyeste teknologien for kollisjonsvarsling, automatisk nødbrems og filholder – systemer som kan forhindre ulykker før de skjer.
Større skade for andre trafikanter?

Elbilens tyngde kan føre til større skade på andre biler ved kollisjon. Likevel viser tester at elbiler oppfyller strenge sikkerhetskrav og holder seg innenfor godkjente grenser.
Dyrere reparasjoner – ikke dårligere sikkerhet

Elbiler kan være dyrere å reparere etter ulykker, men det handler om teknologi og batteribeskyttelse – ikke dårligere beskyttelse for føreren.
Stille drift – farligere for fotgjengere?

Siden elbiler lager lite lyd, har man fryktet økt fare for fotgjengere. Nye EU-krav om kunstig lyd ved lave hastigheter har likevel redusert risikoen betydelig.
Konklusjon: Elbiler er ikke farligere – kanskje tryggere

De nyeste studiene viser at elbiler ikke er mer risikable enn tradisjonelle biler. Faktisk scorer mange modeller bedre i kollisjonstester, takket være teknologi og moderne konstruksjon.