Følg oss her

Elbiler

Elektrisk Porsche Cayenne får trådløs lading

Porsche har vist frem en ny Cayenne med trådløs ladning.

Publisert

d.

Foto: Gabriel Nica / Shutterstock.com

På bilmessen IAA i München viste Porsche frem en kamuflert versjon av den kommende elektriske Cayenne. Bilen var lakkert i en spesiell fluorescerende farge som lyser opp under lading, et hint om en av de mest spennende nyhetene: trådløs lading som fabrikkmontert tilvalg.

Trådløs ladeplate som tilbehør

Porsche bekreftet at bilen kan utstyres med trådløs ladeplate. Den leverer opptil 11 kilowatt og leveres som en komplett enhet som ikke krever ekstra veggboks eller kontrollsystem. Selve platen er 117 cm lang, 78 cm bred og 6 cm høy, og veier rundt 50 kilo. Den er bygget for å tåle både regn og snø, og kan kjøres over uten skade.

Les også: Ikke hopp over dette før EU-kontrollen: det kan koste deg dyrt

Effektivitet og sikkerhet

Effektiviteten er oppgitt til 90 prosent ved optimal plassering. Ladeplaten i bilen er plassert mellom forhjulene, og bilen senker seg automatisk når lading startes for å sikre riktig avstand. Sensorer kutter strømmen om de oppdager levende vev eller metallgjenstander mellom bil og plate.

På skjermen i bilen vises grafikk som hjelper føreren med å plassere bilen riktig. Når sirkelen på skjermen er mest mulig sentrert over ladeplaten og parkeringsbremsen aktiveres, starter ladingen automatisk. Perfekt plassering krever omtrent samme presisjon som størrelsen på et A5-ark, men lading vil fungere også med litt avvik, dog med lavere effekt. Det skriver tek.no.

Kompatibilitet og pris

Løsningen følger en bransjestandard, slik at også andre biler som støtter samme teknologi kan bruke den i fremtiden. På kort sikt regner Porsche med at dette først og fremst blir aktuelt for andre biler i Volkswagen-gruppen.

Prisen er anslått til rundt 5000 euro for ladeplaten i bakken og 1800 euro for bilens mottaksmodul, tilsvarende omtrent 80.000 kroner totalt inkludert tysk moms.

Lansering og spesifikasjoner

Den trådløse ladefunksjonen skal bli tilgjengelig i andre halvdel av 2026, først i Europa. Selve den elektriske Cayenne skal presenteres mot slutten av året. Porsche har allerede avslørt at Turbo-utgaven vil levere over 800 hestekrefter og støtte lynlading med opptil 400 kilowatt. Batteriet blir på 108 kWh og rekkevidden skal være over 600 kilometer etter WLTP-standarden.

Les også: Advarsel: elbiler som slites raskere enn du tror i bykjøring

Hei, jeg heter Amandus. Jeg er skribent i Media Group Denmark, der jeg hovedsakelig jobber med Teksiden.no. Her skriver jeg om nye biler, mobiltelefoner og annen spennende teknologi. Jeg har vært skribent i seks måneder, med et særlig fokus på teknologinyheter.

Annonse