Elbiler
Elbiler kan forurense mer enn diesel – men ikke fra eksosen

En ny studie fra University of Southampton viser at elbiler (EV) kan slippe ut mer skadelige partikler enn dieselbiler – og det har ingenting med eksos å gjøre.
Bremsestøv utgjør en alvorlig helserisiko

Forskerne fant ut at partikler fra elbilers bremser kan være mer giftige for lungeceller enn eksos fra dieselbiler. Studien vekker bekymring om de skjulte helseutfordringene ved elbiler.
Hvor forurensningen faktisk kommer fra

Selv om elbiler ikke slipper ut eksos, genererer de luftforurensning via bremsestøv, dekkslitasje og friksjon mot veien.
Tyngre biler – mer partikkelforurensning

Professor Matthew Loxham forklarer at elbiler ofte er tyngre enn bensin- og dieselbiler, og at dette skaper mer slitasje på bremser, dekk og vei, noe som øker utslippene av partikler.
Ikke-eksosutslipp kan bli et større problem

– Når vi går fra diesel- og bensinbiler til elbiler, forsvinner ikke utslippene av partikler, sier Loxham.
– Faktisk kan de øke.
Bremsenes materialer spiller en viktig rolle

Asbestfrie bremseklosser med høyt kobberinnhold var ifølge studien mer skadelige for lungene enn dieselpartikler.
Keramiske bremseklosser kom på andreplass i toksisitet.
Faren ved PM2,5

Disse ultrafine partiklene, kjent som PM2,5, kan trenge dypt inn i lungene og blodomløpet og bidrar til millioner av for tidlige dødsfall hvert år globalt.
Elbiler er ikke så «rene» som mange tror

Studieleder James Parkin sier:
– Mange forbinder bilforurensning med eksos. De tror elbiler er helt utslippsfrie. Men elbiler slipper fortsatt ut partikler fra friksjon og slitasje.
Regelverket henger etter

Myndigheter fokuserer ofte på eksosutslipp, men det finnes lite regulering av partikler fra bremser, dekk og veislitasje.
Finnes det løsninger?

Noen elbiler bruker regenerativ bremsing, som reduserer bruken av vanlige bremser – men det løser ikke hele problemet.
Mercedes tester nesten støvfri bremsing

Mercedes utvikler nå et system der elektromotoren brukes til å bremse, og hele 98 % av oppbremsingene kan gjøres uten at bremseskiven brukes – noe som i praksis fjerner bremsestøv.