Elbiler
Elbiler i vinterkulde: disse modellene sliter mest og noen av dem overrasker
Disse elbilene sliter i vinterkulda – og det er ikke bare billigmerkene som faller igjennom.

Når temperaturen faller, faller ofte rekkevidden med den. Kulde er en stor utfordring for elbiler, men ikke alle modeller takler vinterforhold like godt. Noen populære biler presterer langt dårligere enn forventet i frost, og det gjelder ikke bare budsjettmodeller.
Her er elbilene som viser svakest vinterprestasjon basert på tester og erfaringer fra nordiske forhold.
Volkswagen ID.3

ID.3 har moderne teknologi, men kulde gir store problemer. Rask rekkeviddenedgang og langsom oppvarming går igjen i brukerrapporter.
Hyundai Kona Electric (før 2023)

Tidligere utgaver mangler effektiv batterivarme og har betydelig redusert ytelse i kulde. Mange brukere opplever treg respons.
Tesla Model 3

Model 3 overrasker negativt i frost. Frysefast ladeluke og dørhåndtak samt ustabil kabinvarme er gjentakende klager.
Nissan Leaf

Leaf mangler aktiv batterivarme. Det gir treg lading og lav rekkevidde i minusgrader.
Peugeot e-208

God i bymiljø, men under middels i kaldt vær. Langsom kabinoppvarming og svak motorytelse utenfor byen.
Mazda MX-30

Rækkevidden er lav fra før, og vinterkulde gjør det verre. Flere tester viser at rekkevidden nær halveres i frost.
Renault Zoe

Zoe takler ikke kulde godt. Ladehastigheten faller kraftig og rekkevidden blir uforutsigbar.
BMW i3

Den eldre i3-modellen sliter i kulda. Begrenset batteri og svak varmeeffekt trekker ned vinterkomforten.
Opel Corsa-e

Samme teknologi som e-208 og de samme svakhetene i kulde. Redusert rekkevidde og treg lading er vanlige funn.
Fiat 500e

God i byen, men dårlig i kulde. Batteriet tappes raskt og varmeeffekten er lav i vintertemperaturer.