Elbiler
Elbilene velter markedet: men Norge er ikke klar for neste bølge
Salget av elbiler eksploderer, men infrastrukturen henger etter. Eksperter advarer om kaos, lange ladekøer og dyr strøm.
1. Elbilsalget slår alle rekorder

Aldri før har nordmenn kjøpt så mange elbiler som i 2025. Nye modeller fra Tesla, Volkswagen og kinesiske BYD har gjort markedet mer tilgjengelig enn noensinne. På ett år har antallet elbiler på norske veier økt med over 30 prosent – en utvikling som overrasker både myndigheter og strømleverandører.
2. Ladestasjoner mangler overalt

Mens bilene selges i rekordfart, bygges ladestasjonene langt saktere. I flere kommuner er ventetiden på nye ladepunkter over et halvt år. Spesielt i borettslag og byleiligheter er det nesten umulig å få installert private ladeløsninger.
3. Strømnettet presses til grensen

Energiselskaper advarer om at strømnettet ikke er dimensjonert for den raske økningen i forbruk. I ettermiddagstimene, når folk lager mat og lader bilen samtidig, nærmer flere områder seg kapasitetsgrensen. Enkelte selskaper vurderer midlertidige begrensninger for lading i rushtiden.
4. Myndighetene har undervurdert utviklingen

Flere bransjeorganisasjoner mener politikerne har vært for trege. Planene for den grønne omstillingen ble laget da man trodde elbilene først ville dominere rundt 2030. Nå ligger virkeligheten flere år foran planene – og infrastrukturen henger igjen.
5. Strømprisene truer den grønne drømmen

Etterspørselen etter strøm skyter i været, og prisene følger etter. Flere strømleverandører innfører nå tidsdifferensierte tariffer, der strømmen kan koste dobbelt så mye på kveldstid. For mange elbileiere betyr det at det grønne valget ikke lenger er det billigste.
6. Byene sliter med ladekøer

I Oslo, Bergen og Trondheim oppstår det daglig kamp om plassene ved offentlige ladestasjoner. Mange biler står parkert hele natten, selv etter at de er ferdigladet. Det skaper frustrasjon, bøter og i økende grad konflikter mellom bilister.
7. Nye aktører utfordrer markedet

Kinesiske produsenter som BYD og NIO presser både Tesla og de europeiske merkene. De tilbyr rimeligere biler med lengre rekkevidde og raskere lading – men også større avhengighet av kinesisk teknologi. Eksperter frykter at Europa mister kontrollen over sin egen grønne fremtid.
8. Fremtiden krever handling nå

Eksperter peker på at Norge står ved et veiskille. Hvis infrastrukturen ikke bygges ut raskere, kan elbilens suksess bli dens egen verste fiende. Den grønne overgangen krever mer enn nye biler – den krever et system som kan følge med.