Elbiler
Elbilene som taper verdi raskest: og hvorfor ingen snakker om det
Disse elbiler styrtdykker i værdi – og ejerne opdager det først, når det er for sent.
Markedet for elbiler utvikler seg raskt, men ikke alle modeller holder verdien. Mange populære elbiler mister titusenvis av kroner i løpet av få år, ofte uten at eierne oppdager det før de skal selge. Prisene faller dramatisk, garantiene utløper, og ny teknologi gjør de gamle modellene mindre attraktive.
Her er elbilene som taper verdi raskest – og årsakene bak.
1. Nissan Leaf (før 2019)

Leaf var en pioner, men dens luftkjølte batteri svekkes raskt i varme og alder. Resultatet er kortere rekkevidde og lavere bruktverdi. Mange kjøpere frykter kostbare batterireparasjoner, noe som presser prisene.
2. Renault Zoe (2013–2018)

Den første generasjonen av Zoe hadde batterileieordning, og mange eiere betaler fortsatt månedlige avgifter. Det gjør bilen dyr å eie og vanskelig å selge uten stort verditap.
3. Tesla Model 3 Standard Range (2019–2021)

Tidlige versjoner av Model 3 hadde kvalitetsproblemer og begrenset batterikapasitet. Samtidig har Tesla kuttet prisene på nye modeller, noe som har fått bruktprisene til å stupe.
4. BMW i3

BMW i3 var teknologisk banebrytende, men reservedelene er dyre, og batteriet sliter i kaldt klima. Dette har gjort at verdifallet er langt større enn på nyere konkurrenter.
5. Hyundai Kona Electric (2018–2020)

Flere tilbakekallinger knyttet til batteribrann har svekket tilliten til Kona. Selv etter oppdateringer har mange bruktkjøpere holdt seg unna, og verdien har falt raskt.
6. Volkswagen ID.3 (2020–2022)

VW’s første elbil på MEB-plattformen ble rammet av programvarefeil og dårlig rekkevidde i starten. Kombinert med hard konkurranse mister ID.3 verdi raskere enn forventet.
7. Polestar 2 (før 2023)

De første Polestar 2-modellene var dyre og ble raskt teknologisk akterutseilt. Nye og bedre versjoner har gjort bruktprisene betydelig lavere for de tidlige modellene.
8. Kia e-Niro (2019–2021)

e-Niro har vært populær, men mangler moderne funksjoner som trådløse oppdateringer. Teknologien føles utdatert, og verdifallet har derfor vært raskt.
9. Jaguar I-Pace

I-Pace ble lansert som luksus-elbil, men problemer med rekkevidde, programvare og servicekostnader har sendt bruktprisene nedover. Modellen sliter med å konkurrere med nyere alternativer.
10. Tesla Model S (før 2017)

De eldste Model S-utgavene har betydelig rekkeviddetap og mangler støtte for nyere funksjoner. Det gjør dem lite attraktive på bruktmarkedet, og de taper verdi raskt til tross for sin ikonstatus.