Elbiler
Elbilene med de største batteriproblemene ifølge ekspertene
Ekspertene advarer: Disse elbilene har flest batteriproblemer
Batteriet er elbilens dyreste og viktigste komponent – og derfor er det avgjørende å vite hvilke modeller som har størst problemer. Ifølge mekanikere, verksteder og internasjonale undersøkelser sliter flere populære elbiler med batterisvikt, rask degradering eller programvarefeil som svekker rekkevidden.
Her er 10 modeller ekspertene mener er særlig utsatt for batteriproblemer.
Nissan Leaf (før 2018)

Tidlige utgaver mangler aktiv kjøling, noe som gir rask nedbryting – spesielt i varme områder. Mange brukere rapporterer om tydelig rekkeviddetap og kapasitetsfall.
Renault Zoe (eldre modeller)

Batterileie og begrenset programvarekontroll førte til dårligere batterihelse enn forventet. Flere eiere har opplevd tidlig svikt.
Chevrolet Bolt EV (2017–2019)

Ble tilbakekalt på grunn av brannfare. Battericeller fra LG Chem var defekte, og hele batteripakker måtte skiftes.
Tesla Model S (2012–2016)

De eldre modellene har vist høy slitasje og spenningsproblemer, som fører til tregere lading og lavere rekkevidde.
Fiat 500e (før 2020)

Kort rekkevidde og batterier med hurtig aldring. Mange rapporter om celler som svikter tidlig.
Hyundai Kona Electric (visse 2019-modeller)

Noen utgaver ble tilbakekalt etter funn av brannrisiko grunnet defekte celler. Mange fikk hele batteriet skiftet ut.
Jaguar I-PACE (tidlige årganger)

Rapporter om overoppheting, treg lading og softwarefeil som gir batteriadvarsler og redusert rekkevidde.
Volkswagen e-Golf

I enkelte årganger har batteriet vist rask degradering, særlig i kaldt klima. Ikke alltid synlig i nybiltesten.
Opel Ampera-e

Bruker samme batteriteknologi som Bolt EV. Problemer med ustabil rekkevidde og kapasitetsreduksjon.
Mercedes-Benz EQC (før 2021)

Flere eiere har merket redusert rekkevidde og batterifeil knyttet til styringssystemet. Softwareoppdateringer har kommet sent.