Elbiler
Elbilene hvor batteriet taper kapasitet raskest: se hva du bør være oppmerksom på før du kjøper brukt
Disse elbilene mister batterikapasitet raskest – se hva du bør vite før du kjøper brukt.

Ikke alle elbilers batterier holder kapasiteten like godt over tid, og dette har stor betydning for rekkevidde og verdi. Hvis du vurderer en brukt elbil, er det viktig å vite hvilke modeller som har størst risiko for rask kapasitetsreduksjon.
Her er 10 elbiler som ifølge erfaringer og rapporter mister kapasitet raskere enn gjennomsnittet.
Nissan Leaf (1. og 2. generasjon)

Leaf mangler aktiv batterikjøling, noe som gjør batteriet mer utsatt for varme og rask slitasje.
Renault Zoe (tidlige årsmodeller)

Tidlige Zoe har begrenset batteristyring og opplever raskere kapasitetsreduksjon.
BMW i3

i3-batteriet taper kapasitet raskere enn mange nyere konkurrenter, spesielt i eldre utgaver.
Kia Soul EV (før 2020)

Tidlige Soul EV har batterier som ikke holder kapasiteten like godt som de nyeste modellene.
Hyundai Ioniq Electric

Tidlige Ioniq-modeller har mindre batteripakker og rapporteres å miste kapasitet raskere enn gjennomsnittet.
Tesla Model S (før 2016)

De tidligste Model S har vist raskere degradering sammenlignet med nyere batteriteknologi.
Volkswagen e-Golf

e-Golf har relativt små batteripakker som taper kapasitet raskere over tid.
Peugeot iOn

iOn bygger på eldre batteriteknologi og mister kapasitet betydelig etter hvert.
Mitsubishi i-MiEV

i-MiEV deler plattform og batteriteknologi med iOn og har samme utfordringer.
Fiat 500e (før nyeste generasjon)

Tidlige 500e har små batterier og mister kapasitet raskt, spesielt i varme klima.