Elbiler
Elbileiere på vei mot solide verkstedregninger

Etter hvert som garantiene på elbiler utløper, kan elbileiere se frem til verkstedregninger av astronomiske dimensjoner.
Elbiler har lenge hatt rykte på seg for å være nærmest vedlikeholdsfrie, ettersom de har færre mekaniske deler enn bensin- og dieselbiler.
Men nå begynner virkeligheten å innhente elbileierne, skriver Jyllands-Posten.
Ifølge FDM vil vi fremover se stadig flere som rett og slett ikke har råd til å reparere elbilene sine.
Det sier Yasser Abaiji, teknisk konsulent hos FDM, til avisen.
– «Dersom elmotoren i en Volkswagen havarerer, kan kostnaden lett komme opp i mellom 120 000 og 150 000 kroner,» sier Yasser Abaiji.
Avisen peker også på at verkstedregninger på mellom 45 000 og 75 000 kroner ikke er uvanlige.
– «Man kan si at bensinmotorer også kan koste like mye å reparere, men feil som typisk oppstår på bensin- og dieselmotorer, kan som regel fikses av uavhengige verksteder. For elbiler derimot, som er mer elektronikkbaserte, er man ofte nødt til å kjøpe reservedelene direkte fra produsenten,» forklarer Yasser Abaiji videre.
I tillegg kommer problemet med bremsene som ruster, fordi de i elbiler brukes sjeldnere enn i fossilbiler.
All elektronikken kan også få bilbudsjettet til å eksplodere, påpeker Yasser Abaiji.
Batteriene kan nemlig få ulike typer feil, som for eksempel kapasitetsfall i enkeltceller. Slike feil har frem til nå stort sett vært dekket av garantien, men etter hvert som garantiene utløper, kommer regningene – og ifølge FDM er det ikke uvanlig at de havner på rundt 60 000 kroner.
Jyllands-Posten påpeker imidlertid at det finnes håp om å få ned kostnadene ved å benytte seg av uavhengige verksteder. Disse bruker blant annet gjenbrukte batterimoduler fra utrangerte elbiler.
Avisen lister også opp en rekke vanlige feil på elbiler. Listen inkluderer rustne bremser, feil på ombordladeren og kortslutning i PTC-varmeren som varmer opp kupeen.