Følg oss her

Elbiler

Disse kinesiske bilmerkene kan gå konkurs

Ekspert advarer

Publisert

d.

Foto: Shutterstock

Fremtiden ser dyster ut for mange kinesiske bilprodusenter. Analytikere varsler en omfattende konsolidering i bilmarkedet, der kun noen få store aktører forventes å overleve i kampen mot giganten BYD.

Mindre bilmerker under press

Eksperter peker på at merker som Nio, Xpeng og Li Auto står i en svært utsatt posisjon. Økonomiske vanskeligheter er allerede synlige: Nio måtte hente inn rundt 3,38 milliarder kroner i ny kapital etter å ha tapt 5,85 milliarder kroner i fjerde kvartal 2023.

Det er rett og slett for mange merker i dagens marked, ifølge Li Yanwei fra China Automobile Dealers Association, som mener det kun vil være plass til et fåtall selskaper fremover.

Fusioner kan bli eneste løsning

Under en nylig paneldebatt i Kina, foreslo professor Zhu Xican ved Tongji University at produsenter som Xpeng, Nio og Li Auto bør slå seg sammen for å kunne overleve. Han hevder at en produsent må levere minst to millioner biler i året for å klare seg i konkurransen.

– De må finne sammen, omstrukturere og samarbeide så raskt som mulig, uttalte Zhu.

BYDs dominans gjør livet vanskelig

Markedet domineres av BYD, som oppfattes som en uovervinnelig konkurrent for de mindre aktørene. Ifølge ekspertene vil fusjoner og oppkjøp sannsynligvis prege den kinesiske bilindustrien fremover.

For de mindre merkene vil kampen om å overleve kreve drastiske endringer. Dersom de ikke tilpasser seg raskt, kan mange av dagens kinesiske bilmerker være borte i løpet av få år.

Annonse