Følg oss her

Elbiler

Disse elbilene taper mest verdi: noen mister 60 % på to år

Noen elbiler taper så mye som 60 % av verdien på bare to år. Se hvilke modeller du bør unngå – og hvorfor markedet snur.

Publisert

d.

Elbiler har tatt markedet med storm, men ikke alle holder verdien sin. Noen modeller mister over halvparten av prisen i løpet av to år, mens andre viser seg å være langt mer stabile investeringer.

Vi har samlet de ti elbilene som taper mest i verdi – og forklarer hvorfor du bør tenke deg om før du kjøper.

Jaguar I-Pace

emirhankaramuk / Shutterstock.com

Da Jaguar lanserte I-Pace, ble den hyllet for design og ytelse. Men bruktmarkedet forteller en annen historie. Batteriteknologien eldes raskt, og reparasjonene er kostbare. Resultatet er et verdifall på opptil 60 % etter to år.

Audi e-tron

Gabriel Nica / Shutterstock.com

Audi e-tron er luksus på hjul, men også en dyr investering som faller raskt i verdi. Høyt strømforbruk og dyre servicekostnader gjør at mange kjøpere heller velger nyere og mer effektive modeller.

Nissan Leaf

Best Auto Photo / Shutterstock.com

En pioner i elbilverdenen, men batteriet henger etter dagens standard. Nissan Leaf taper ofte rundt 50 % av verdien på to år, mye på grunn av manglende aktiv batterikjøling og kortere rekkevidde.

Mercedes EQC

Mercedes-Benz.com

Mercedes EQC startet sterkt, men sliter med rask teknologisk aldring. Modeller med kort rekkevidde og høyt strømforbruk mister raskt verdi etter hvert som neste generasjon elbiler setter nye standarder.

Volkswagen ID.3

Vinnytsia,,Ukraine;,August,09,,2024.,White,Volkswagen,Id.3,2023,At
Best Auto Photo / Shutterstock.com

Selv om ID.3 ble markedsført som folkets elbil, har den hatt utfordringer med programvare og byggekvalitet. Det har svekket bruktverdien, og mange kjøpere unngår de tidlige modellene.

Tesla Model S (eldre modeller)

Sue Thatcher / Shutterstock.com

Tesla Model S var en pioner, men eldre modeller taper raskt verdi. Nye programvareoppdateringer og bedre batterier gjør de gamle variantene mindre attraktive på markedet.

Renault Zoe

Sue Thatcher / Shutterstock.com

En av Europas mest solgte elbiler – men med en stor ulempe: Batterileie og begrenset rekkevidde. Kombinasjonen har ført til at Zoe faller raskt i pris på bruktmarkedet.

BMW i3

The Global Guy / Shutterstock.com

BMW i3 har et unikt design, men produksjonen er stoppet, og etterspørselen faller. Dyrere reservedeler og vedlikehold presser bruktprisene ytterligere ned.

Hyundai Kona Electric

Mike Mareen / Shutterstock.com

Kona Electric ble populær for rekkevidden, men mange eiere rapporterer om batteriproblemer og dyre reparasjoner. Verdien faller raskt, særlig på modeller før 2022.

Peugeot e-208

supergenijalac / Shutterstock.com

En moderne og kompakt elbil – men prisen holder seg dårlig. Markedet er oversvømt av små elbiler, og e-208 mister raskt verdi når nye, billigere alternativer kommer.

Annonse