Elbiler
Disse elbilene taper mest i verdi: og raskt
Disse elbilene faller raskt i verdi – og det kan koste deg dyrt
Ikke alle elbiler holder seg like godt i pris. Noen mister verdi i rekordfart, og det kan koste eiere dyrt ved videresalg. Tall fra bransjeanalyser og bruktmarkedet viser tydelige trender i hvilke modeller som faller raskest i pris – ofte på grunn av tekniske begrensninger, dårlig rykte eller lav etterspørsel.
Her er 10 elbiler som ekspertene advarer om når det gjelder verdifall.
Jaguar I-PACE

Til tross for et luksuriøst image har programvareproblemer og varierende rekkevidde ført til rask prisnedgang.
Nissan Leaf (eldre modeller)

Mangler aktiv kjøling av batteriet, som forkorter levetiden og senker bruktverdien betydelig.
BMW i3

Kompakt og særpreget, men rekkevidden og eldre batteriteknologi gjør at bruktprisen faller fort.
Renault Zoe

Tidligere utgaver med batterileie har skapt forvirring blant kjøpere og redusert markedstilliten.
Hyundai IONIQ Electric

Selv om den er driftssikker, har den kort rekkevidde og utdatert teknologi som trekker verdien raskt ned.
Opel Ampera-e

Lav kjennskap og vanskeligheter med deler gjør videresalg utfordrende – og prisen stuper.
Peugeot e-208 (tidlige årsmodeller)

Barnefeil og kort rekkevidde i de første modellene gjør dem lite attraktive brukt.
Fiat 500e (før 2020)

Stilig bybil, men med svakt batteri og begrenset utstyr – derfor lav etterspørsel brukt.
Tesla Model S (2012–2015)

Tidlige utgaver har høye vedlikeholdskostnader og eldre batterier, noe som presser prisen ned.
Mercedes-Benz EQC (før 2021)

Tekniske utfordringer og høy nybilpris har gjort den vanskelig å selge videre til god pris.