Følg oss her

Elbiler

Disse elbilene sliter minst på batteriet

Når du vurderer å kjøpe en brukt elbil, er det ikke lakken eller felgene som bør bekymre deg mest, det er batteriet.

Publisert

d.

K-FK / Shutterstock.com

Uten et friskt batteri mister bilen både rekkevidde og verdi raskt, og det er store forskjeller fra modell til modell.

En ny gjennomgang fra Autoblog, basert på 2025-data fra telematikk, OBD-målinger, bilflåter og auksjonsrapporter, viser tydelig hvor raskt ulike elbiler mister kapasitet og dermed rekkevidde etter hvert som kilometerne ruller på.

Les også: Populære elbiler som allerede ligger bak teknologisk i 2025: sjekk listen før du kjøper brukt

Resultatet er tydelig

Autoblog konkluderer slik:
«For den som skal kjøpe brukt elbil, er batteriets helsetilstand det aller viktigste å undersøke. De nyeste tallene viser hvilke modeller som beholder rekkevidden best og hvilke som raskere mister kapasitet.»

Slik er tallene regnet ut

For å gjøre sammenligningen rettferdig har Autoblog regnet om kapasitetstap til prosent per 16.000 kilometer. Dermed kan man se hvilke biler som faktisk holder best på kapasiteten over tid, ikke bare hvilke som er nye. Det skriver input.

På toppen av listen finner vi:

  • Tesla Model 3 RWD med LFP-batteri
  • Chevrolet Bolt EV og EUV
  • Tesla Model Y Long Range
  • Hyundai Kona Electric

Disse taper bare 0,24–0,35 prosent kapasitet per 16.000 km. Forklaringen ligger i effektiv væskekjøling, avanserte styringssystemer og i Teslas tilfelle en ekstra robust batterikjemi (LFP).

Modellene som taper mest

I den andre enden av skalaen finner vi Volvo XC40/C40 Recharge, BMW i3, Audi e-tron (første generasjon) og Nissan Leaf. Disse bilene mister kapasitet raskere, delvis fordi de er bygget på tunge plattformer og ofte har luftkjølte batterier som sliter mer i varme somre og ved hyppig hurtiglading.

Hvorfor forskjellene er så store

Autoblog peker på tre nøkkelfaktorer som forklarer variasjonen:

  • Kjøling: Væskekjølte batterier holder generelt best.
  • Varmepumpe: Gir bedre vinterrekkevidde og reduserer stress på batteriet.
  • Kjemi: LFP-celler tåler mange flere ladesykluser uten merkbart kapasitetstap.

Råd til bruktbilkjøpere

Når du ser på en brukt elbil, spør ikke bare «hvor langt har den kjørt?», men «hvordan har batteriet det?». Med tallene fra Autoblog får du et godt grunnlag for å velge en modell som holder på rekkevidden lengst mulig.

Les også: Viktig beskjed til norske bilister: Her er det slutt på det fysiske førerkortet

Hei, jeg heter Amandus. Jeg er skribent i Media Group Denmark, der jeg hovedsakelig jobber med Teksiden.no. Her skriver jeg om nye biler, mobiltelefoner og annen spennende teknologi. Jeg har vært skribent i seks måneder, med et særlig fokus på teknologinyheter.

Annonse