Følg oss her

Elbiler

Disse elbilene sliter mest i kulde og snø: se hvilke du bør unngå om vinteren

Disse elbilene sliter mest når kulda kommer – og kan bli en utfordring i norsk vinter.

Publisert

d.

Ikke alle elbiler takler vinteren like godt. Kulde påvirker batterikapasitet, lading og komfort, og noen modeller mister over 30 % rekkevidde i kaldt vær. I tillegg har enkelte biler dårlig varmeapparat, svak fremkommelighet på snø og treg lading i minusgrader.

Her er 10 elbiler som ifølge tester og erfaringer gjør det dårligst i norsk vinter.

Mazda MX-30

New,Mazda,Mx-30,E-skyactiv,R-ev,Plug-in,Hybrid,Car,Premiere,At
Foto: VanderWolf Images / Shutterstock.com

Med kort rekkevidde fra start og høyt vinterforbruk blir MX-30 raskt upraktisk i kulda. Mangler varmepumpe og har ineffektiv kupévarme.

Honda e

Foto: Harazaki Ananta Hondro / Shutterstock.com

Stilfull og smidig i byen, men batteriet er lite og mister raskt effekt i kulde. Høyt forbruk og lang ladetid trekker ned.

Renault Zoe (eldre modeller)

Foto: H.E. Group Ltd / Shutterstock.com

Mangel på varmepumpe og svak batterivarming gjør at Zoe mister rekkevidde og lader tregt. Nyere versjoner er bedre.

Peugeot e-208

Foto: VanderWolf Images / Shutterstock.com

Flere brukere rapporterer stort tap i rekkevidde vinterstid. Ladehastigheten går ned og forvarming er lite effektiv.

Opel Corsa-e

Foto: Opel

Basert på samme teknologi som e-208, og deler samme svakheter. Kan tape over 35 % rekkevidde i minusgrader.

Mini Electric

Foto: Florenc.Elezi / Shutterstock.com

Morsom bybil, men uten varmepumpe og med lite batteri blir den krevende å bruke i vinterforhold.

Fiat 500e

Foto: emirhankaramuk / Shutterstock.com

Designet for mildt klima. Har kort rekkevidde, og sliter både med komfort og kjøreegenskaper på vinterføre.

Volkswagen e-Up!

Foto: Grzegorz Czapski / Shutterstock.com

Eldre teknologi uten moderne varmestyring. Rekkevidden faller, og regenereringen er uforutsigbar på glatte veier.

Smart EQ ForTwo

Foto: Anzheni / Shutterstock.com

Veldig kort rekkevidde og ingen aktiv batterivarme. Egner seg dårlig til norske vinterforhold.

Nissan Leaf (1. generasjon)

Foto: Best Auto Photo / Shutterstock.com

Har ikke aktiv batteritemperaturstyring. Lader tregt og mister rekkevidde dramatisk i kulde. Nyere Leaf-modeller er bedre.

Annonse