Elbiler
Disse elbilene sliter mest i kulde og snø: se hvilke du bør unngå om vinteren
Disse elbilene sliter mest når kulda kommer – og kan bli en utfordring i norsk vinter.

Ikke alle elbiler takler vinteren like godt. Kulde påvirker batterikapasitet, lading og komfort, og noen modeller mister over 30 % rekkevidde i kaldt vær. I tillegg har enkelte biler dårlig varmeapparat, svak fremkommelighet på snø og treg lading i minusgrader.
Her er 10 elbiler som ifølge tester og erfaringer gjør det dårligst i norsk vinter.
Mazda MX-30

Med kort rekkevidde fra start og høyt vinterforbruk blir MX-30 raskt upraktisk i kulda. Mangler varmepumpe og har ineffektiv kupévarme.
Honda e

Stilfull og smidig i byen, men batteriet er lite og mister raskt effekt i kulde. Høyt forbruk og lang ladetid trekker ned.
Renault Zoe (eldre modeller)

Mangel på varmepumpe og svak batterivarming gjør at Zoe mister rekkevidde og lader tregt. Nyere versjoner er bedre.
Peugeot e-208

Flere brukere rapporterer stort tap i rekkevidde vinterstid. Ladehastigheten går ned og forvarming er lite effektiv.
Opel Corsa-e

Basert på samme teknologi som e-208, og deler samme svakheter. Kan tape over 35 % rekkevidde i minusgrader.
Mini Electric

Morsom bybil, men uten varmepumpe og med lite batteri blir den krevende å bruke i vinterforhold.
Fiat 500e

Designet for mildt klima. Har kort rekkevidde, og sliter både med komfort og kjøreegenskaper på vinterføre.
Volkswagen e-Up!

Eldre teknologi uten moderne varmestyring. Rekkevidden faller, og regenereringen er uforutsigbar på glatte veier.
Smart EQ ForTwo

Veldig kort rekkevidde og ingen aktiv batterivarme. Egner seg dårlig til norske vinterforhold.
Nissan Leaf (1. generasjon)

Har ikke aktiv batteritemperaturstyring. Lader tregt og mister rekkevidde dramatisk i kulde. Nyere Leaf-modeller er bedre.