Følg oss her

Elbiler

Disse elbilene skuffer: dårligst rekkevidde målt i virkeligheten

Papiret lover én ting – men disse elbilene leverer langt mindre i praksis.

Publisert

d.

Elbiler lover imponerende rekkevidde i brosjyrene, men i praksis er det ofte en annen historie. Her er 10 elbiler som presterer dårligst i virkelige tester, målt av uavhengige eksperter.

Hvis du vurderer elbil, bør du kjenne til disse modellene – spesielt med tanke på vinterkjøring og motorvei.

Mazda MX-30

Foto: Sue Thatcher / Shutterstock.com

Denne kompakte SUV-en lover 200 km, men i praksis får man ofte under 160 km – særlig ved kaldt vær eller motorveikjøring. Designet er flott, men rekkevidden skuffer.

Honda e

Foto: AizuddinRazakphotography / Shutterstock.com

En stilig og kompakt bybil med moderne teknologi, men rekkevidden i praksis er bare 140–150 km – langt unna de oppgitte 210 km. Batteriet er lite, og bilen er mest egnet til korte turer.

Mini Cooper SE Electric

Foto: Florenc.Elezi / Shutterstock.com

Mini byr på kjøreglede, men rekkevidden i virkeligheten ligger rundt 160 km. Det er en del lavere enn WLTP-tallet på 230 km, noe som begrenser bilens bruksområde.

Smart EQ ForTwo

Foto: Anzheni / Shutterstock.com

En ekte bybil med offisiell rekkevidde på ca. 130 km, men ofte ser man så lite som 100 km i virkelige forhold. Det gjør bilen lite egnet til annet enn svært korte turer.

BMW i3 (60Ah og 94Ah modeller)

Foto: The Global Guy / Shutterstock.com

De tidlige modellene har små batterier, og 60Ah-varianten sliter med å komme over 120 km rekkevidde i normal bruk. Teknologien begynner å dra på årene.

Fiat 500e (USA-modell)

Foto: emirhankaramuk / Shutterstock.com

Denne importerte modellen fra USA har begrenset batterikapasitet og går kun 130–140 km i praksis. Mange kjøper den billig brukt, men blir overrasket over rekkevidden.

Renault Twingo Electric

Foto: Santi Rodriguez / Shutterstock.com

Lovet rekkevidde er 190 km, men i virkeligheten kommer bilen ofte ikke over 140 km. Den sliter spesielt på motorvei eller i kaldt vær.

Peugeot e-208 (før 2022-oppdatering)

Foto: supergenijalac / Shutterstock.com

Tidlige versjoner leverer lavere rekkevidde enn forventet – spesielt under 10 grader. Mange rapporterer under 250 km i praksis, selv om WLTP-tallet er 340 km.

Opel Corsa-e (før facelift)

Foto: Gabriel Nica / Shutterstock.com

Deler samme teknologi som e-208 og har tilsvarende svakheter. Rekkvidden lander ofte under 240 km, og bilen er sensitiv for kulde og høy hastighet.

Citroën ë-C4 (før oppgradering)

Foto: Citroën

Komfortabel og romslig bil, men bruker samme plattform som Peugeot og Opel. Den virkelige rekkevidden ligger ofte rundt 230–250 km – langt fra det lovede.

Annonse