Elbiler
Disse elbilene skuffer: dårligst rekkevidde målt i virkeligheten
Papiret lover én ting – men disse elbilene leverer langt mindre i praksis.

Elbiler lover imponerende rekkevidde i brosjyrene, men i praksis er det ofte en annen historie. Her er 10 elbiler som presterer dårligst i virkelige tester, målt av uavhengige eksperter.
Hvis du vurderer elbil, bør du kjenne til disse modellene – spesielt med tanke på vinterkjøring og motorvei.
Mazda MX-30

Denne kompakte SUV-en lover 200 km, men i praksis får man ofte under 160 km – særlig ved kaldt vær eller motorveikjøring. Designet er flott, men rekkevidden skuffer.
Honda e

En stilig og kompakt bybil med moderne teknologi, men rekkevidden i praksis er bare 140–150 km – langt unna de oppgitte 210 km. Batteriet er lite, og bilen er mest egnet til korte turer.
Mini Cooper SE Electric

Mini byr på kjøreglede, men rekkevidden i virkeligheten ligger rundt 160 km. Det er en del lavere enn WLTP-tallet på 230 km, noe som begrenser bilens bruksområde.
Smart EQ ForTwo

En ekte bybil med offisiell rekkevidde på ca. 130 km, men ofte ser man så lite som 100 km i virkelige forhold. Det gjør bilen lite egnet til annet enn svært korte turer.
BMW i3 (60Ah og 94Ah modeller)

De tidlige modellene har små batterier, og 60Ah-varianten sliter med å komme over 120 km rekkevidde i normal bruk. Teknologien begynner å dra på årene.
Fiat 500e (USA-modell)

Denne importerte modellen fra USA har begrenset batterikapasitet og går kun 130–140 km i praksis. Mange kjøper den billig brukt, men blir overrasket over rekkevidden.
Renault Twingo Electric

Lovet rekkevidde er 190 km, men i virkeligheten kommer bilen ofte ikke over 140 km. Den sliter spesielt på motorvei eller i kaldt vær.
Peugeot e-208 (før 2022-oppdatering)

Tidlige versjoner leverer lavere rekkevidde enn forventet – spesielt under 10 grader. Mange rapporterer under 250 km i praksis, selv om WLTP-tallet er 340 km.
Opel Corsa-e (før facelift)

Deler samme teknologi som e-208 og har tilsvarende svakheter. Rekkvidden lander ofte under 240 km, og bilen er sensitiv for kulde og høy hastighet.
Citroën ë-C4 (før oppgradering)

Komfortabel og romslig bil, men bruker samme plattform som Peugeot og Opel. Den virkelige rekkevidden ligger ofte rundt 230–250 km – langt fra det lovede.