Elbiler
Disse elbilene holder ikke til 2030: her er modellene
Noen elbiler varer ikke til 2030 – se hvilke modeller du bør unngå.

Ikke alle elbiler er laget for å vare. Noen sliter med tekniske svakheter, batterier som degraderes raskt eller produsenter som har trukket seg ut. Det kan bli dyrt å velge feil.
Her er 10 elbilmodeller du bør tenke deg nøye om før du kjøper – spesielt hvis du vil ha en bil som fortsatt fungerer i 2030.
Nissan Leaf (før 2018)

Selv om Leaf var en pioner innen elbiler, har de eldre modellene dårlig batterikjøling. Det fører til raskere batteriforringelse og lavere rekkevidde over tid.
BMW i3

Den spesielle i3 har fått fotfeste i byene, men batteristørrelsen er begrenset, og reservedelene kan bli vanskelige å finne. Produksjonen er dessuten avsluttet.
Fiat 500e (før 2021)

Tidlige utgaver ble ikke solgt offisielt i Europa. De har svak rekkevidde og tekniske feil, spesielt i batteristyringssystemet.
Renault Fluence Z.E.

Et tidlig forsøk med byttbare batterier som aldri tok av. Nå er det nesten umulig å få tak i deler og oppdateringer. Bruktverdien er svært lav.
Chevrolet Spark EV

En liten elbil med visse kvaliteter, men GM har avviklet støtten. Det gjør fremtidig vedlikehold vanskelig uten offisielt nettverk.
Mitsubishi i-MiEV

En av de første elbilene i sin klasse, men teknologi og komfort er utdatert. Langsom lading og kort rekkevidde gjør den upraktisk.
Tesla Model S (før 2016)

Tidlige modeller er fulle av innovasjon, men flere sliter med batteriforringelse, skjermfeil og kostbare reparasjoner. Reservedeler er ikke alltid tilgjengelige.
Smart EQ ForTwo

Fin for bykjøring, men rekkevidden er lav og fremtiden til Smart som merke er usikker. Ikke et trygt langtidsvalg.
Volkswagen e-Golf

Bygget på en bensinplattform, og det merkes. Mindre effektiv enn moderne elbiler og allerede erstattet av ID-serien.
Ford Focus Electric

Modellen ble aldri en suksess, med treg lading og middelmådig batteri. Den er faset ut, og støtte er begrenset.