Følg oss her

Elbiler

Disse elbilene bør du lease: ikke kjøpe

Disse elbilene mister verdien raskt – og bør helst leases fremfor å kjøpes.

Publisert

d.

Flere elbiler mister verdien raskt, og det kan bli en dyr affære for deg som kjøper. Heldigvis finnes det modeller som egner seg langt bedre til leasing, hvor du slipper å bekymre deg for verditap og videresalg.

I denne listen går vi gjennom 10 elbiler som er smarte å lease – enten fordi de faller raskt i verdi, har foreldet teknologi, eller er usikre på bruktmarkedet. Noen av dem er overraskende populære som nye, men langt fra like attraktive som brukte.

Renault Zoe

Sue Thatcher / Shutterstock.com

Kompakt og praktisk, men verditapet er blant de høyeste. Batteriet er lite, og rekkevidden begrenset. Et typisk leasingvalg.

Fiat 500e

emirhankaramuk / Shutterstock.com

Sjarmerende design og god for bykjøring – men mangler rekkevidde og fleksibilitet. Leasing lar deg nyte bilen uten økonomisk risiko.

Peugeot e-208

supergenijalac / Shutterstock.com

Elegant og tilgjengelig, men hard konkurranse gir raskt prisfall. Leasing er vanlig og ofte gunstig.

Opel Corsa-e

Gabriel Nica / Shutterstock.com

Bygger på samme plattform som e-208, og lider samme skjebne. Høyt volum på bruktmarkedet presser prisene ned.

BMW i3

The Global Guy / Shutterstock.com

Unikt design, men foreldet teknologi og dyre reparasjoner. Leasing er langt mer fornuftig enn kjøp.

MG ZS EV

emirhankaramuk / Shutterstock.com

Prisgunstig ny, men svakt merkevarenavn og lav etterspørsel som brukt. Leasing beskytter deg mot verdifallet.

Kia Soul EV (eldre modeller)

tomas devera photo / Shutterstock.com

Tidligere populær, men ikke lenger konkurransedyktig. Bruktverdien faller – leasing gir større frihet.

Hyundai Ioniq Electric (første generasjon)

Gabriel Nica / Shutterstock.com

Effektiv, men begrenset rekkevidde og utdatert design. Et bedre valg på leasing enn eierskap.

Citroën ë-C4

VanderWolf Images / Shutterstock.com

Moderne og komfortabel, men bruktmarkedet har vist svak interesse. Leasing gir lav risiko.

Nissan Leaf (eldre modeller)

Karlis Dambrans / Shutterstock.com

Uten aktiv batterikjøling og med synkende etterspørsel er Leaf et typisk leasingobjekt – ikke et kjøpskupp.

Annonse