Elbiler
Disse brukte elbilene har skjulte batterifeil: slik avslører du dem før kjøp
Ikke la deg lure – her er elbilene med skjult batteririsiko ifølge verksteder.

Et svekket eller defekt batteri er det dyreste problemet du kan få med en brukt elbil. Likevel går mange bruktkjøpere glipp av tegnene på batterisvikt. Ifølge verksteder og eiere er visse modeller ekstra utsatt for slitasje, cellefeil og varmeproblemer.
Her er 10 elbiler hvor du bør være ekstra oppmerksom – og hvordan du sjekker batteritilstanden.
Nissan Leaf (før 2018)

Ingen aktiv kjøling betyr raskere aldring. Mange eldre Leaf har betydelig redusert rekkevidde. Sjekk batterirapport og restkapasitet.
Renault Zoe (før 2020)

Solgt med batterileie og kjent for tidlig kapasitetsfall. Spør etter historikk og be om tilstandsrapport før kjøp.
BMW i3 (2013–2017)

Første generasjon taper rekkevidde merkbart etter noen år. Batteristatus og reell kjørelengde må dokumenteres.
Tesla Model S (før 2016)

Noen tidlige modeller har hatt cellefeil og varmeproblemer. En oppdatert batterirapport er viktig.
Kia Soul EV (2014–2019)

Rapporter om degradering og ladesvikt. Redusert ladehastighet kan være første tegn på batteriproblemer.
Volkswagen e-Golf (før 2018)

Begrenset kjøling gir kortere levetid. Test bilens rekkevidde under høye temperaturer.
Chevrolet Bolt EV (2017–2019)

Tidlige modeller har vært tilbakekalt for brannfare. Kontroller at batteripakken er byttet eller oppdatert.
Hyundai Ioniq Electric (før 2020)

Celleubalanse og kapasitetsfall rapportert. Se etter tegn på ujevn lading og rask rekkeviddetap.
Peugeot iOn / Citroën C-Zero

Delte batteriløsninger med svak levetid. Ladestatus stemmer ofte ikke med faktisk kapasitet.
Mitsubishi i-MiEV

Samme tekniske plattform. Mange mister rekkevidde raskt, selv ved lav kilometerstand. Batteritest er avgjørende.