Elbiler
Disse bilmerkene: sliter fortsatt med rekkevidden på sine elbiler
Her er bilmerkene som fortsatt sliter med elbilrekkevidde – se hvem som ikke leverer.

Elbilene blir stadig bedre, men rekkevidden er fortsatt en akilleshæl for flere merker. For mange kjøpere er det avgjørende hvor langt bilen kan kjøre på én lading – og noen modeller skuffer fortsatt, både i test og praksis.
Her er 10 bilmerker hvis elbiler fremdeles henger etter når det gjelder rekkevidde – og det kan være verdt å tenke over før du velger din neste bil.
Mazda

Mazda MX-30 har fått mye kritikk for sin korte rekkevidde – ofte under 200 km i reell bruk. Uegnet til mer enn småturer.
Honda

Honda e ser flott ut, men leverer bare rundt 180 km rekkevidde – noe som gjør den lite praktisk utenfor byen.
Mini

Mini Electric gir under 200 km i praksis. Dette står i kontrast til den sportslige profilen og prislappen.
Fiat

Fiat 500e fungerer i byen, men rekkevidden er lav – spesielt når temperaturen faller.
Smart

Smart EQ har gjort fremskritt, men tilbyr fortsatt begrenset rekkevidde og lademuligheter sammenlignet med konkurrentene.
Lexus

Lexus RZ og UX300e har lav rekkevidde sammenlignet med prisen. Høy fart på motorvei reduserer rekkevidden betydelig.
Nissan

Nissan Leaf var tidlig ute, men eldre modeller uten batterikjøling sliter med lav og fallende rekkevidde.
Citroën

Elmodeller som ë-C4 leverer ofte lavere rekkevidde enn forventet – særlig i kaldt klima.
Peugeot

Peugeot e-208 og e-2008 deler teknologi med Citroën, og har fortsatt utfordringer med å nå oppgitte rekkeviddetall i praksis.
Opel

Corsa-e og Mokka-e har komfort og brukervennlighet, men rekkevidden imponerer ikke – særlig ved vinterkjøring.