Elbiler
Disse bilmerkene sakker akterut i elbilkappløpet: og ekspertene er bekymret
Flere kjente bilmerker henger etter på elbil – og det kan koste dem dyrt, advarer eksperter.

Elbilmarkedet beveger seg raskt, og konkurransen er tøffere enn noensinne. Mens noen merker satser stort med nye modeller og innovasjon, henger andre etter – og det kan koste dem dyrt. Ifølge eksperter risikerer flere bilmerker å miste både markedsandeler og omdømme.
Her er 10 bilmerker som i 2025 anses å ha tapt terreng i elbilkappløpet – og hvorfor det gir grunn til bekymring blant bransjefolk og forbrukere.
Mazda

Mazda kom sent i gang med elbilene. De første modellene har lav rekkevidde og teknologisk etterslep, noe som gjør dem mindre attraktive.
Subaru

Subaru fortsetter å fokusere på forbrenningsmotorer og hybridløsninger, og har vært trege med rene elbiler – et risikabelt valg i dagens marked.
Mitsubishi

Etter å ha vært tidlig ute med ladbare hybrider, har Mitsubishi falt bakpå og har få spennende elbilsatsinger å vise til.
Alfa Romeo

Fokuset er fortsatt på bensinmodeller, og elbilene lar vente på seg. Ekspertene ser mangel på tydelig strategi.
Jeep

Selv om Jeep har lansert noen elektriske modeller, henger de etter på både rekkevidde og teknologi sammenlignet med konkurrentene.
Suzuki

Suzuki har ikke lansert en konkurransedyktig elbil og fremstår som svært forsinket i overgangen til elektrisk drift.
Dacia

Lavprismerket har enkle elbiler, men de mangler rekkevidde, teknologi og komfort – noe som kan gjøre dem sårbare på sikt.
Chrysler

Chrysler har knapt noen elbiler i dagens marked. Fraværet av satsing bekymrer bransjeeksperter.
Lancia

Merket forsøker å relanseres, men uten en tydelig elbilstrategi står det svakt i konkurransen.
Infiniti

Nissans luksusmerke har ikke klart å følge opp selskapets elbilerfaring, og fremstår usynlig i dagens elbilmarked.