Følg oss her

Elbiler

Disse bilmerkene mister halvparten av verdien på få år: vær obs før du kjøper

Disse bilmerkene taper mest i verdi – se hvilke du bør styre unna hvis du vil selge igjen snart.

Publisert

d.

En bil kan se ut som en god investering – helt til du prøver å selge den igjen. Enkelte bilmerker taper seg raskt i verdi, og det kan koste deg dyrt hvis du bytter bil etter bare 2–3 år. Det handler ikke bare om kvalitet, men også om rykte, etterspørsel og tilgangen på bruktmarkedet.

Her er 10 bilmerker som ifølge ferske data har størst verditap – og som du bør tenke deg om to ganger før du investerer i.

Fiat

Foto: emirhankaramuk / Shutterstock.com

Fiat taper raskt verdi, spesielt på mindre modeller som Panda og Tipo. Lav etterspørsel og et rykte for varierende kvalitet drar verdien ned.

Peugeot

Foto: Tigarto / Shutterstock.com

Mange modeller har lav startpris, men faller også raskt i verdi. Mindre modeller er spesielt utsatt for stort verditap tidlig.

Citroën

Foto: emirhankaramuk / Shutterstock.com

Komforten er god, men bruktprisen lav. Citroën har dårlig rykte på bruktmarkedet, noe som fører til rask verdiforringelse.

Renault

Foto: Renault

Renault sliter med svak bruktverdi, særlig på eldre modeller og elbiler. Lav etterspørsel gjør dem vanskelige å selge.

Chevrolet

Foto: Chevrolet

Etter at merket trakk seg ut av flere europeiske markeder, har bruktverdien stupt – selv på nyere biler.

Alfa Romeo

Foto: fireflite59 / Shutterstock.com

Stilfull design, men lav bruktverdi. Alfa taper ofte mye i verdi kort tid etter kjøp, til tross for bilens utseende.

Jeep

Foto: Artistic Operations / Shutterstock.com

Jeep har høy nypris, men bruktverdien faller raskt. Spesielt modeller som Compass og Cherokee mister mye verdi.

Opel

Foto: emirhankaramuk / Shutterstock.com

Til tross for solid teknisk kvalitet har Opel lav bruktverdi. Modellene taper seg raskt, og det er liten lojalitet på bruktmarkedet.

Mitsubishi

Foto: Everyonephoto Studio / Shutterstock.com

Mitsubishis tilbaketrekning fra Europa har gjort modellene mindre attraktive, noe som fører til lavere videresalgsverdi.

Dodge

Foto: Hrach Hovhannisyan / Shutterstock.com

Amerikansk design og kraft, men dårlig ettermarked og høyt forbruk gjør Dodge-biler vanskelige å selge – og det gir lav verdi.

Annonse