Elbiler
Disse bilmerkene kjemper for overlevelse: og kan forsvinne snart
Disse kendte bilmærker risikerer at forsvinde – og det går stærkt.

Bak suksesshistoriene i bilindustrien finnes det merker som sliter i motvind. Elbilskiftet, strenge utslippskrav, dalende salg og internasjonal konkurranse har satt flere kjente navn under press.
Her er 10 bilmerker som risikerer å forsvinne i løpet av de neste årene, hvis ikke snuoperasjonen lykkes.
Mitsubishi

Mitsubishi har trukket seg ut fra flere europeiske markeder og tilbyr et begrenset modellutvalg. Merket overlever hovedsakelig takket være alliansen med Renault og Nissan, men fremtiden i Vesten er usikker.
SsangYong

Det koreanske merket har vært konkursrammet og gjenoppstått flere ganger. Selv med ny eier og elbilambisjoner er posisjonen internasjonalt svak, og merkets overlevelse henger i en tynn tråd.
Lancia

En gang et stolt italiensk ikon, i dag redusert til én modell solgt kun i Italia. Stellantis planlegger en relansering, men mange stiller spørsmålstegn ved realistisk suksess.
Smart

Tidligere sett som en urban fremtidsløsning, men salget har stupt. I dag holdes merket i live gjennom samarbeid med kinesiske Geely. SUV-modeller har tatt over det urbane markedet.
Chrysler

En bauta i amerikansk bilhistorie, men i dag en skygge av seg selv. Chrysler har få modeller igjen og lite synlighet. Elbilplaner er lansert, men usikkerheten rår.
Alfa Romeo

Kjent for lidenskap og italiensk design, men også for dårlig kvalitet og lavt salg. Hvis ikke de kommende modellene blir en suksess, kan det bli slutt for Alfa i sin nåværende form.
Lotus

Klassisk britisk sportsbilmerke med mange nedturer bak seg. Ny kinesisk eier og elbilsatsing gir håp, men konkurransen er beinhard.
Subaru (i Europa)

Subaru er populært i USA og Japan, men har nesten forsvunnet fra Europa. Dyrt utvalg og svak markedsføring gjør at mange tviler på merkets fremtid her.
Daihatsu

Et mikrobilmerke eid av Toyota, men har trukket seg fra mange markeder. Sikkerhetsskandaler og svakt internasjonalt fotfeste truer merkets fremtid utenfor Asia.
Infiniti

Nissans luksusmerke har aldri klart å konkurrere mot tyske premiummerker. Har trukket seg ut av Europa og sliter med merkevarebygging i USA og Japan.