Følg oss her

Elbiler

Disse bilmerkene holder neppe til 2026: ifølge ekspertene

Flere bilmerker står på kanten av stupet – ekspertene advarer.

Publisert

d.

Bilbransjen er i dramatisk endring, og flere bilmerker er i fare for å forsvinne helt fra markedet. Eksperter peker på økonomiske problemer, sviktende salg og teknologisk etterslep som årsaker til at enkelte bilmerker ikke forventes å overleve året ut.

Vurderer du å kjøpe en bil fra ett av disse merkene, bør du tenke deg godt om – verdifallet kan bli brutalt.

Mitsubishi

Foto: Cahyadi HP / Shutterstock.com

Salget har stupt i Europa, og merket har allerede trukket seg fra flere markeder. Eksperter mener Mitsubishi kjemper for overlevelse – særlig i Vesten.

SsangYong

Foto: FernandoV / Shutterstock.com

Det koreanske merket har vært i økonomisk krise i årevis. Til tross for oppkjøp og relanseringer er fremtiden usikker, og forbrukernes tillit lav.

Smart

Foto: Kittyfly / Shutterstock.com

Mikrobilmerket fra Mercedes har slitt med å finne sin plass i elbilmarkedet. Salget er svakt, og det er usikkert om merket overlever uten store investeringer.

Lancia

Foto: VanderWolf Images / Shutterstock.com

Et tidligere ikonisk italiensk merke som nå kun selges i hjemlandet. Ekspertene mener at det kun er et tidsspørsmål før Lancia forsvinner helt.

Alfa Romeo

Foto: Art Konovalov / Shutterstock.com

Til tross for en sterk arv sliter merket med lave salgstall og begrenset modellutvalg. Flere analytikere mener at Alfa Romeo lever på lånt tid.

DS Automobiles

Foto: Jan Kliment / Shutterstock.com

Citroëns luksusmerke har ikke klart å tiltrekke seg nok kjøpere. Investeringene har ikke gitt ønsket avkastning, og fremtiden er høyst usikker.

Infiniti

Foto: Artistic Operations / Shutterstock.com

Nissans luksusmerke har trukket seg ut av Europa og kjemper globalt med identitet og sterk konkurranse. Det er uklart om merket får en ny sjanse.

Chevrolet (i Europa)

Foto: Jonathan Weiss / Shutterstock.com

Chevrolet har allerede nesten forsvunnet fra det europeiske markedet. De få gjenværende modellene fases ut, og det finnes ingen tydelig plan for comeback.

Roewe

Foto: Robert Way / Shutterstock.com

Et kinesisk merke som har slitt med å etablere seg internasjonalt. Eksperter mener de mangler både merkevareverdi og distribusjonsnettverk for å overleve i Vesten.

Zotye

Foto: Tricky_Shark / Shutterstock.com

Enda et kinesisk merke som har vært nær konkurs flere ganger. Modellene har lav kvalitet og dårlig rykte – og mange venter at det snart er slutt for godt.

Annonse