Elbiler
Disse bilmerkene holder ikke til 2030: sjekk bilen din nå
Noen bilmerker forsvinner raskere enn du tror – sjekk om din bil er på listen.

Flere bilmerker står på kanten av stupet – og noen er allerede i ferd med å forsvinne fra markedet. Økonomiske problemer, strengere miljøkrav og dalende salg gjør fremtiden usikker.
I denne artikkelen ser vi på 10 bilmerker ekspertene advarer mot. Eier du én av dem, kan det bli vanskelig med service, reservedeler eller videresalg om bare få år.
Chevrolet

Chevrolet har trukket seg fra mange europeiske markeder og sliter med å tilpasse seg elbilrevolusjonen. Selv om merket fortsatt er sterkt i USA, er tilstedeværelsen i Europa marginal. Hvis utviklingen fortsetter, kan merket være helt borte innen 2030.
Chrysler

Chrysler er knapt synlig på det norske markedet – og også i USA er fremtiden usikker. Med få modeller og synkende salgstall er faren stor for at merket legges ned. Det kan føre til dårligere bruktverdi og manglende servicemuligheter.
Lancia

Tidligere en designfavoritt og rallystjerne, nå en skygge av seg selv. Lancia finnes nesten bare i Italia og har hatt flere mislykkede forsøk på relansering. Ekspertene tror ikke merket overlever tiåret.
Mitsubishi

Mitsubishi har trukket seg delvis ut av Europa og fokuserer nå på Asia. Modellene henger teknologisk etter, og kritikken mot manglende nytenkning vokser. Uten raske grep ser fremtiden mørk ut.
DS Automobiles

PSA-gruppens luksusmerke har slitt med å skape et tydelig image. Både teknologi og design holder mål, men merkevaren mangler lojal kundebase. Om ikke dette endrer seg, kan DS forsvinne i løpet av få år.
Smart

Smart ble gjenfødt som elbilmerke, men salget har vært ujevnt. Konkurransen fra rimelige kinesiske elbiler og etablerte merker er nådeløs. Fremtiden til Smart henger i en tynn tråd.
Subaru

Subaru er kjent for firehjulstrekk og driftssikkerhet, men teknologisk er de akterutseilt. I tillegg har merket liten tilstedeværelse i Europa. Det gjør dem sårbare på et marked i rask endring.
Alfa Romeo

Alfa Romeo har prøvd å gjenopplive sitt image, men uten stor suksess. Salget svinger, og konkurransen fra tyske premiummerker er knallhard. Mange analytikere tviler på om merket overlever 2030.
Jaguar

Jaguar har planer om å bli helelektrisk, men sliter med gjennomføringen. Salget faller og produktene skiller seg ikke tydelig nok ut. Om de ikke snur trenden, kan de falle helt ut av markedet.
Fiat

Fiat har hatt suksess med enkelte modeller, men resten av utvalget sliter. Det er usikkert om merket klarer å følge med i det teknologiske kappløpet. Innen 2030 kan Fiat ha mistet sin relevans.