Følg oss her

Elbiler

Disse bilmerkene har elbiler som lader tregere enn konkurrentene

Her er bilmerkene med tregest lading – og hvorfor det bør bekymre deg som elbilkjøper.

Publisert

d.

Ladehastighet er blitt en nøkkelfaktor for elbilkjøpere. Ingen ønsker å vente unødvendigt længe ved ladestasjonen – men noen bilmerker henger fortsatt etter. Til tross for teknologiske fremskritt er det flere modeller som lader merkbart tregere enn konkurrentene.

Her er 10 bilmerker hvis elbiler fortsatt sliter med lav ladehastighet – ifølge tester og brukererfaringer.

Mazda

Foto: Mazda

Mazda MX-30 støtter kun opptil 50 kW hurtiglading, noe som gjør ladestoppene lange – spesielt på reiser.

Honda

Foto: Harazaki Ananta Hondro / Shutterstock.com

Honda e lader med maks 50 kW, og med en liten batteripakke blir det lite fleksibilitet for lengre turer.

Mini

Foto: Valdis Skudre / Shutterstock.com

Mini Electric lader med opptil 50 kW, og mister raskt effekt etter kort tid – noe som gir lang ladetid.

Fiat

Foto: S.Candide / Shutterstock.com

Fiat 500e har i teorien opptil 85 kW, men oppnår sjelden dette i praksis. Ladeeffekten faller ofte raskt.

Smart

Foto: Anzheni / Shutterstock.com

Smart EQ-serien lader maksimalt med 22 kW AC og rundt 50 kW DC – lavt sammenlignet med dagens standard.

Lexus

Foto: Lexus

Modeller som UX300e og RZ lader sakte og har ustabil ladeprofil, spesielt ved høye hastigheter og langkjøring.

Citroën

Foto: Citroën

ë-C4 og andre modeller i ë-serien støtter teoretisk 100 kW, men fallende ladeeffekt gir lange ladestopp.

Peugeot

Foto: emirhankaramuk / Shutterstock.com

e-208 og e-2008 har samme teknologi som Citroën, og presterer dårlig når det gjelder å holde ladeeffekten oppe.

Opel

Foto: Gabriel Nica / Shutterstock.com

Corsa-e og Mokka-e deler samme ladeplattform som Peugeot og Citroën, og sliter med samme treghet ved hurtiglading.

Dacia

Foto: DVector / Shutterstock.com

Spring Electric er blant de tregeste – med kun 30 kW makseffekt er den best egnet til bykjøring, ikke langtur.

Annonse