Elbiler
Disse eksemplene viser at du faktisk kan ha for mange hestekrefter
Flere hestekrefter høres bra ut – men det kan faktisk bli for mye. Her er 10 eksempler på når kraften gjør mer skade enn gavn.

Flere hestekrefter betyr mer fart, mer lyd og mer sjov – ikke sant? Ikke alltid. Når motoren blir for kraftig, kan det faktisk gi problemer i hverdagen, forsikringen og trafikken.
Her er 10 situasjoner der det viser seg at mer ikke alltid er bedre.
Bilen spinner hjulene i tredje gir

Med altfor mye kraft kan bilen miste grep selv i moderat fart. Det gir dårlig kontroll – spesielt i regn og kulde – og skaper farlige situasjoner.
Kan ikke forsikres – for høy risiko

Biler med over et visst antall hestekrefter blir ofte avvist av forsikringsselskaper eller koster en formue i premie. Risikoen vurderes som ekstrem.
Forbudt i enkelte land og regioner

Noen biler er så kraftige at de bryter støy-, utslipps- eller sikkerhetsgrenser. Dermed blir de ulovlige å bruke på offentlig vei i visse land.
Slitasje på dekkene er ekstrem

Ved 800+ hk varer ikke dekkene lenge. Du kan slite ut et helt sett bakdekk i løpet av en helg – uten racing.
Så rask at du ikke rekker å reagere

Når bilen går fra 0-100 på under 3 sekunder, rekker ikke menneskekroppen å henge med. Refleksene strekker ikke til i krisesituasjoner.
Drivstofforbruk som en lastebil

Biler med enorm motor bruker vanvittige mengder drivstoff, ofte over 2-3 liter per mil. Det blir raskt svindyrt, selv ved vanlig kjøring.
Ulovlig å utnytte på vei

I Norge er fartsgrensene lave. Har du 1000 hk, kan du bare bruke brøkdelen av dem lovlig, og bilen blir nesten som en burhøne.
For mye kraft for bilens konstruksjon

Når man tuner en bil utover hva karosseri og drivverk tåler, kan resultatet bli ødelagte aksler, girkasse eller motorhavari.
Trekker uønsket oppmerksomhet

En høylytt og rask bil får politiet til å snu hodet og tiltrekker seg negative blikk. Noen opplever til og med hærverk.
Svak bruktverdi og vanskelig videresalg

Ekstreme biler er vanskelig å selge. Få vil forsikre dem, kjøpe dem eller betale for driften – og markedet er lite.