Følg oss her

Elbiler

Det skjulte CO₂-regnskapet bak elbilene

Publisert

d.

Grønn på papiret – men ikke i virkeligheten

Es sarawuth / Shutterstock.com

Elbiler markedsføres som klimavennlige, men nye data viser at produksjonen av batterier slipper ut langt mer CO₂ enn antatt. Mange elbiler blir først reelt “grønne” etter flere års kjøring.

Batteriet er synderen

Shutterstock.com

Produksjonen av lithium-ion-batterier krever enorme mengder energi. Mye av den skjer i land som fortsatt bruker kullkraft – og det øker elbilens totale klimaavtrykk kraftig.

Når strømmen ikke er grønn

Shutterstock.com

Elbilens fordel avhenger helt av hvordan strømmen produseres. I Norge og Sverige er strømmen for det meste ren, men i mange EU-land kommer halvparten fortsatt fra fossile kilder.

Kinas rolle i kullrøyken

Shutterstock.com

Over 70 prosent av verdens batteriproduksjon skjer i Kina, hvor kullkraft dominerer. Dermed skjer store deler av elbilens CO₂-utslipp lenge før bilen ruller ut på veien.

Transporten teller også

shutterstock.com

Når batterier og råstoffer fraktes over halve verden, øker utslippene ytterligere. Hele forsyningskjeden – fra gruvedrift til fabrikk – er en skjult klimabelastning som sjelden synliggjøres.

Gjenbruk hjelper – men ikke nok

shutterstock.com

Flere produsenter gjenvinner deler av gamle batterier, men teknologien er fortsatt umoden. Bare en liten del av materialene kan brukes på nytt, og effekten på utslippene er begrenset.

Politikere og bilbransje under press

shutterstock.com

Reklamer og lovverk fremstiller elbilen som utslippsfri, men det gjelder kun selve kjøringen. Kritikere kaller det grønnvasking og etterlyser mer ærlige CO₂-merkinger.

Veien mot ekte grønn kjøring

shutterstock.com

Løsningen ligger i å flytte batteriproduksjonen til land med grønn energi og satse på nye teknologier som solid state-batterier. Først da kan elbilen bli virkelig klimavennlig fra start til slutt.

Hej, jeg hedder Mikkel, jeg er 22 år og arbejder i Tech-afdelingen som skribent og content creator. Jeg går meget op i træning – både løb, styrketræning og alt derimellem. Tidligere har jeg også arbejdet som e-sportstræner, da jeg havde mere fritid.

Annonse