Elbiler
Det er slutt på bensin- og dieselbiler: Her er det første landet der folk bare kjøper elbiler
Dette er det første landet der folk bare kjøper elbiler.
Her til lands er elbilen ikke lenger bare et populært valg. Den har blitt den dominerende biltypen. Hele 97 prosent av alle nye biler som ble solgt i august, var elektriske.
Dermed er bensin- og dieselbiler praktisk talt borte fra markedet. Ihvertfall når vi ser på salg av nye biler.
Tallene gjør Norge til det første landet i verden der salget av nye biler nesten utelukkende består av elbiler. Og det har fått resten av verden til å se mot nord.
Det skriver det ungarske mediet vg.
Tesla i tet
Blant de elektriske modellene er det én som virkelig skiller seg ut. Tesla Model Y sto alene for nær 18 prosent av salget i august og var den eneste modellen som passerte 1.000 solgte eksemplarer.
På de neste plassene finner vi Volkswagen ID.4 og Tesla Model 3, men i langt lavere antall.
Totalt ble det registrert nærmere 14.000 nye biler i august, en økning på mer enn 25 prosent sammenlignet med året før.
Fra avgiftskutt til busfelt
Utviklingen i Norge har som kjent ikke kommet av seg selv. Myndighetene vedtok allerede i 2017 at biler med forbrenningsmotor skulle fases ut, og innen det neste tiåret skal de være helt borte.
For å fremskynde overgangen fikk elbiler i mange år en rekke fordeler. De var fritatt for moms og registreringsavgift, kunne parkere gratis, betale lavere bompenger og bruke kollektivfelt.
Først i 2023 ble det innført en vektbasert avgift på elbiler, men da hadde omstillingen allerede fått fullt gjennomslag.
Lading uten bekymring
Elbiler er lite verdt uten ladepunkter. Derfor har Norge pålagt utbygging av lynladere langs alle hovedveier. Det gjør det mulig å kjøre fra sør til nord uten å bekymre seg for rekkevidden.
Prisen på hurtiglading er fortsatt høyere enn hjemme i garasjen, men tilgjengeligheten er sikret, og dermed er en av de største barrierene fjernet.
En elektrisk framtid
Journalisten på det ungarske nettstedet er imponert og hyller den norske modellen.
"Norge viser hvordan målrettet politikk og økonomiske insentiver kan endre et helt marked på få år. Mens mange land fortsatt diskuterer når bensin og diesel skal fases ut, har nordmennene allerede tatt steget", skriver journalisten.
Spørsmålet er ikke lenger om elbilen blir framtidens valg, men når resten av verden følger etter.