Følg oss her

Elbiler

Derfor nekter verkstedene å reparere disse elbilene

Flere elbiler blir avvist av verksteder – sjekk om din er blant dem.

Publisert

d.

Flere verksteder i Norge sier nå blankt nei til visse elbiler. Det handler ikke om manglende vilje, men om begrenset tilgang til deler, spesialutstyr, sikkerhetskurs og i noen tilfeller – risikoen for økonomiske tap.

Her er 10 elbiler som mange mekanikere vegrer seg for å ta inn, og hvorfor du bør vite det før du kjøper brukt.

Tesla Model S (eldre modeller)

Foto: Sue Thatcher / Shutterstock.com

Komplisert system og vanskelig tilgang på originale deler gjør det krevende for uavhengige verksteder. Tesla begrenser dessuten mulighetene for tredjepartsreparasjoner.

Renault Zoe

Foto: H.E. Group Ltd / Shutterstock.com

Zoe krever autoriserte teknikere til flere jobber, spesielt ved batterireparasjoner. Renault gir ikke fri tilgang til verktøy og dokumentasjon, noe som gjør jobben vanskelig for andre verksteder.

Nissan Leaf (1. generasjon)

Foto: Karlis Dambrans / Shutterstock.com

Leaf er utbredt, men batteribytte og feilsøking krever spesialverktøy og tilgang til Nissans egne systemer. Mange verksteder anser det som for upraktisk.

BMW i3

Foto: The Global Guy / Shutterstock.com

Karbonstruktur og avansert elsystem betyr at mekanikere må ha spesiell opplæring. Uten tilgang til BMWs interne tekniske systemer sier mange nei.

Peugeot e-208 / Opel Corsa-e (tidlige modeller)

Foto: VanderWolf Images / Shutterstock.com

Disse bilene deler teknologi som krever kontakt med Stellantis’ digitale plattformer. Mange mindre verksteder har ikke tilgang, og diagnoser kan være vanskelige.

Fiat 500e (USA-import)

Foto: Jonathan Weiss / Shutterstock.com

Bilen ble aldri offisielt solgt i Europa, og deler må ofte importeres. Uten dokumentasjon og riktig diagnoseverktøy er det mange verksteder som avstår.

Kia Soul EV (før 2020)

Foto: KIA

Tidlige modeller krever spesialdeler og kompetanse som ikke alltid finnes i verkstedene i dag. Batterijobber er spesielt utfordrende.

Jaguar I-PACE

Foto: Jaguar

Høyt utviklet høyspentteknologi og et lukket serviceapparat gjør at de fleste verksteder kun tilbyr grunnleggende service. Garantisaker gjør jobben ekstra risikabel.

Chevrolet Bolt (importmodell)

Foto: Jonathan Weiss / Shutterstock.com

Bolt er importert fra USA og mangler ofte støtte fra norske deleleverandører. Mange verksteder vil ikke ta på seg jobben.

Toyota bZ4X

Foto: Jonathan Weiss / Shutterstock.com

Denne nye modellen har allerede vist seg utfordrende. Programvareproblemer og manglende erfaring gjør at flere verksteder er skeptiske til å ta den inn.

Annonse