Elbiler
Derfor er gamle dieselbiler et større problem enn du tror
Gamle dieselbiler er farligere enn du tror – her er grunnene ekspertene peker på.

Gamle dieselbiler har lenge vært et vanlig syn på norske veier, og mange velger dem for drivstofføkonomi og pålitelighet. Men realiteten er mer kompleks. Eksperter og miljøorganisasjoner advarer nå om at eldre dieselbiler utgjør et langt større problem enn de fleste bileiere forstår – både for miljøet, helsen og økonomien.
Her er 10 grunner til at gamle dieselbiler skaper flere problemer enn de løser.
Ekstremt høye NOx-utslipp

Eldre dieselmotorer slipper ut langt mer nitrogenoksid (NOx) enn nyere biler – og ofte langt over dagens lovlige grenseverdier i byområder. NOx er direkte helseskadelig.
Oppfyller ikke nye miljøsoner

Flere byer i Norge og Europa innfører strengere miljøsoner. Eldre dieselbiler – spesielt de uten partikkelfilter – nektes adgang, noe som begrenser hvor du kan kjøre.
Høyere avgifter og forsikring

Myndigheter og forsikringsselskaper strammer inn med høyere avgifter og forsikringspremier på eldre dieselbiler. Det blir stadig dyrere å eie dem.
Oftere verkstedbesøk

Med aldrende teknologi øker risikoen for dyre reparasjoner. Komponenter som EGR-ventiler, partikkelfiltre og turboladere går ofte i stykker på eldre dieselbiler.
Lavere bruktbilverdi

Markedet for gamle dieselbiler svekkes raskt. Verdien faller, og det kan bli vanskelig å selge bilen uten stort økonomisk tap.
Lokal partikkelforurensning

Dieselbiler forurenser ikke bare globalt, men også direkte i områdene der de brukes. Partiklene kan forårsake alvorlige helseproblemer – spesielt for barn og eldre.
Mangler moderne sikkerhetssystemer

Eldre dieselbiler har sjelden moderne sikkerhetsteknologi som automatisk nødbrems, filholder eller adaptiv cruise control. Det gjør dem mindre trygge på veiene.
Støyplager

Dieselmotorer, spesielt eldre, lager langt mer støy enn nyere bensin- eller elbiler. Dette bidrar til støyforurensning, som er en alvorlig og ofte oversett helserisiko.
Vanskelig å få godkjent på EU-kontroll

Eldre dieselbiler stryker oftere på EU-kontroll på grunn av utslippsnivåer eller defekte avgassystemer. Det kan føre til dyre reparasjoner eller vraking.
Miljøpåvirkning ved kaldstart

Kaldstart av eldre dieselbiler gir spesielt høye utslipp av NOx og partikler. Korte kjøreturer blir derfor langt mer forurensende enn mange er klar over.