Elbiler
Dennis leverte tilbake sin leasede Tesla – fikk regning på over 160.000 kroner for en vanlig feil
Feilen ble en dyr lærepenge.

Når en leasingbil returneres til forhandleren, er det vanlig prosedyre at bilen blir grundig gjennomgått for å avdekke eventuelle skader som leietakeren kan holdes ansvarlig for.
Men da Dennis skulle levere tilbake sin leasede Tesla Model 3 etter fire års bruk, fikk han seg et dyrt sjokk.
Ved tilbakelevering i juli 2024 oppdaget det tyske leasingselskapet omfattende skader på jekkfestene og batteriet – skader som krevde full utskifting.
Det melder Efahrer.
Den totale regningen lød på nærmere 160.000 kroner – en kostnad Dennis på ingen måte hadde sett komme.
Årsaken? En vanlig feil mange Tesla-eiere ikke er klar over.
Krever spesielle løftepunkter
Tesla Model 3 må løftes på helt bestemte punkter for å unngå skader på karosseri og batteri.
Hvis bilen løftes feil, kan det oppstå skjulte skader som først oppdages ved en grundig inspeksjon – slik som i Dennis sitt tilfelle. Selv om bilen fremdeles er kjørbar, kan slike skader føre til enorme reparasjonskostnader.
Og Dennis er ikke alene.
Lignende tilfeller har tidligere ført til rettslige konflikter, og i noen saker har Tesla endt opp med å dekke reparasjonskostnadene.
Flere av de berørte Model 3-bilene ble produsert i USA i 2020 og 2021, noe som kan tyde på en mulig sammenheng mellom produksjonsår og risiko for slike skader.
Tesla-eiere oppfordres derfor til å være ekstra nøye med hvordan bilen løftes – særlig når jobben gjøres av verksteder eller andre servicepartnere.
Dette sier Tesla
Tesla har ikke kommentert Dennis sitt tilfelle direkte, men på sine egne nettsider beskriver de hvordan en Model 3 skal løftes:
Plasser Model 3 midtstilt mellom løftesøylene.
Plasser løftearmene under de angitte løftepunktene på karosseriet.
Juster høyden og plasseringen til løftearmene slik at de står riktig.
Løft bilen til ønsket høyde sammen med en annen person, og forsikre deg om at løftearmene ikke beveger seg.
Aktiver eventuelle sikkerhetslåser på løfteutstyret, og følg produsentens instruksjoner.
Tesla kommer også med en tydelig advarsel:
IKKE løft bilen ved å plassere løftearmene under batteriet eller langs sideskinnene.
Løftearmene skal kun plasseres på godkjente løftepunkter på karosseriet.
Dette er de eneste løftepunktene Tesla har godkjent for Model 3, og feil løft kan føre til personskade.
Skader som oppstår ved feil løfting dekkes ikke av garantien.