Følg oss her

Elbiler

Denne teknologien vil gjøre elbiler billigere

Continental har oppfunnet en ny sensor som kan senke prisen på elbiler

Publisert

d.

Elbil
Foto: Shutterstock.com

Bildelsprodusenten Continental har utviklet en ny type sensor som for første gang måler temperaturen direkte på rotoren i permanentsynkronmotorer. Teknologien, kalt eRTS (E-Motor-Rotor-Temperatursensor), skal gi mer presise data enn dagens beregninger og dermed bidra til både lavere kostnader og høyere ytelse i elektriske motorer.

Presise målinger gir mindre behov for sjeldne jordarter

Dagens temperaturkontroll i elbilmotorer bygger på simuleringer basert på målinger fra statoren, strømdata og ytre forhold. Denne metoden har en toleranse på opptil 15 grader celsius. For å unngå skader på magnetene bruker bilprodusenter derfor store mengder sjeldne jordarter, som gir høy varmebestandighet, men også driver opp kostnadene.

Les også: Elbiler med skjulte vedlikeholdsproblemer: disse bør du være obs på

Med eRTS reduseres måletoleransen til rundt tre grader. Dermed kan produsentene redusere mengden sjeldne jordarter i motorene. I tillegg åpner den mer nøyaktige temperaturkontrollen for at motorene kan yte mer uten risiko for overoppheting. Dette kan både senke kostnader og øke bærekraften i produksjonen.

Økt fleksibilitet for bilprodusenter

Rotorene i slike motorer kan nå temperaturer opp mot 150 grader celsius. Continental hevder at den nye sensoren gir produsentene større frihet i planleggingen av motorer, siden man ikke lenger må dimensjonere sikkerhetsmarginene like høyt. Det skriver chip.

eRTS består av to deler: en trådløs temperatursensor plassert tett inntil magneten i rotoren, og en enhet som sender og mottar signaler. Sensoren forsynes med energi og kommuniserer via ultralyd med piezokomponenter. Mottakeren er plassert utenfor motoren, koblet til inverterstyringen, og sender måledataene videre til systemet.

Bruksområder i elbilindustrien

Permanentsynkronmotorer er den mest utbredte motortypen i dagens elbiler, selv om enkelte produsenter også benytter asynkronmotorer eller fremmedeksiterte synkronmotorer. Sistnevnte krever ikke sjeldne jordarter. Ved å gjøre permanentsynkronmotorer både rimeligere og mer effektive kan Continentals teknologi derfor få stor betydning for utviklingen av elektriske kjøretøy fremover.

Les også: Derfor blir bilen din dyrere i 2026: her er årsakene til at årsavgiften øker

Hei, jeg heter Amandus. Jeg er skribent i Media Group Denmark, der jeg hovedsakelig jobber med Teksiden.no. Her skriver jeg om nye biler, mobiltelefoner og annen spennende teknologi. Jeg har vært skribent i seks måneder, med et særlig fokus på teknologinyheter.

Annonse