Elbiler
Den går under radaren for mange: Nesten ingen kjøper 'årets beste elbil'
Nesten ingen kjøper 'årets beste elbil'
Hyundai fikk mye oppmerksomhet da de i 2023 lanserte Ioniq 5N. Modellen skilte seg tydelig ut i elbilmarkedet med 650 hestekrefter, sportslige kjøreegenskaper og en lydopplevelse som raskt begeistret biljournalistene.
Til tross for den store interessen ved lanseringen finnes det i dag bare et fåtall Ioniq 5N på norske veier. Bilen har på underlig vis seilet ut av rampelyset.
Det skriver tv2.no.
Fra skepsis til entusiasme
Da nøklene til testbilen ble overlevert, var forventningene moderate. Kunstig motorlyd gjennom høyttalerne og simulerte girskift hørtes mest ut som et påtatt triks. Hyundai forbindes heller ikke umiddelbart med biler som gir høy puls.
Bak rattet ble opplevelsen likevel en helt annen. Girskiftene, lyden og kjørefølelsen virket overraskende autentiske.
Lyden kan minne litt om et dataspill, men blandet med vind- og dekkstøy gir det en helhet som oppleves både ekte og underholdende.
En helhetlig pakke
Ioniq 5N bygger videre på den populære Ioniq 5, som allerede tilbyr lynrask lading med 800 volt-system, romslig kupé, solid infotainmentsystem og mulighet for toveis lading.
N-utgaven topper dette med sportsseter, strammere understell og en akselerasjon fra 0 til 100 km/t på bare 3,4 sekunder.
Resultatet er en elbil som gir en langt mer engasjerende kjøreopplevelse enn mange av konkurrentene i premiumklassen. Hyundai har med andre ord truffet blink på første forsøk.
En utfordring for salget
Prisen er imidlertid høy. Med en startpris på 703.000 kroner havner Ioniq 5N i et segment hvor mange kunder heller velger BMW, Audi eller Mercedes.
Merkevaren betyr fortsatt mye, selv når bilen teknisk sett er fullt på høyde med – eller bedre enn – konkurrentene.
I tillegg er rekkevidden på 448 kilometer ikke blant de mest imponerende. Bagasjerommet er begrenset, og bilen kan heller ikke trekke henger.
Kanskje årets beste elbilkjøp
Til tross for svakhetene viser Hyundai med Ioniq 5N at de kan kombinere moderne elbilteknologi med klassiske kjøreegenskaper.
Den fremstår som et av årets beste elbilkjøp. Spørsmålet er bare om kundene er klare til å se forbi logoen på panseret.