Elbiler
De kommende bilavgiftene som kan ramme elbileiere hardt
Nye avgifter er på vei – og elbileiere kan snart bli blant dem som betaler mest.
Elbiler blir fortsatt markedsført som miljøvennlige og økonomiske, men myndighetene forbereder nye avgifter som kan endre regnestykket dramatisk. Når bensin- og dieselbiler forsvinner, forsvinner også inntektene fra drivstoffavgifter. Flere land, inkludert Norge, vurderer nå å innføre nye skatter for å kompensere.
Her er 10 mulige avgifter som kan treffe elbileiere hardt de neste årene.
Kilometeravgift på vei

Regjeringen vurderer å innføre en avgift basert på hvor mye man kjører. Målet er å erstatte drivstoffavgiften, men det vil ramme elbileiere som pendler langt.
Avgift for veislitasje

Elbiler veier mer enn fossile biler og sliter mer på veiene. Derfor vurderes en ny avgift basert på bilens vekt.
Fjerning av avgiftsfritak

Elbiler har hatt lave engangsavgifter i flere år, men dette kan gradvis fases ut fram mot 2030.
Avgift på hjemmelading

Myndigheter vurderer å innføre en egen avgift på strøm brukt til lading hjemme, for å utjevne forskjellen mellom el og bensin.
Parkerings- og bomavgifter for elbiler

Mange byer fjerner rabatter og gratis parkering for elbiler – insentiver som tidligere har bidratt til den grønne overgangen.
Batteriavgift ved kjøp

En særavgift på store batteripakker kan komme, særlig for elbiler med over 100 kWh kapasitet.
Miljøavgift for produksjon

Elbiler med høy CO2-belastning i produksjonen kan bli ilagt nye miljøavgifter, særlig de som produseres i Asia.
Serviceavgift per år

Ettersom elbiler krever mindre vedlikehold, vurderes en årlig serviceavgift for å kompensere for tapte verkstedinntekter.
Gjenvinningsavgift ved skroting

Når elbiler skal resirkuleres, kan en egen avgift dekke kostnader for batterigjenvinning og håndtering av avfall.
Dynamiske veipriser

Med GPS-baserte systemer kan veiavgiften variere etter tid og sted – noe som kan ramme pendlere i storbyene hardest.