Følg oss her

Elbiler

Brukte elbilbatterier får nytt liv i Norge

Hva skjer med elbilbatteriet når bilen takker for seg? Svaret kan være et nytt liv – i alt fra energilagring til reservedeler.

Publisert

d.

foto: Grzegorz Czapski / Shutterstock

Med over 80 000 Nissan Leaf på norske veier er det et betydelig potensial for gjenbruk av elbilbatterier. Nå har Nissan og Stena Recycling inngått et samarbeid som skal gi brukte batteripakker et nytt liv – og samtidig bidra til å redusere miljøavtrykket.

Batteripakken er den klart mest verdifulle delen av en elbil, og i mange tilfeller varer den lenger enn selve bilen. Det åpner for nye muligheter, ikke bare innen gjenbruk, men også i utviklingen av en mer sirkulær biløkonomi. Det skriver TV2.

Les også: Nytt super-batteri: 520 kilometer rekkevidde på 5 minutter

Et strategisk samarbeid

Det nye prosjektet mellom Nissan Automotive Europe og Stena Recycling har som mål å kombinere ekspertisen til begge aktører. Nissan stiller med erfaring innen elbilteknologi, mens Stena bidrar med kompetanse på resirkulering og bærekraftige prosesser.

På anlegget på Ausenfjellet utenfor Oslo blir brukte batterier nøye analysert for å vurdere hvilke deler som fortsatt har verdi. Noen batterier kan brukes på nytt i elbiler som trenger service, mens andre egner seg bedre til stasjonære energilagringssystemer – for eksempel i boliger eller næringsbygg.

Fra avfall til ressurs

Stena Recycling får tilgang til batterier fra biler som enten er for gamle til å holdes i drift eller som er avskrevet etter ulykker. Batteriene kan fortsatt ha mange års levetid igjen, og gjenbruk er derfor både økonomisk og miljømessig fornuftig.

Gjennom samarbeidet jobbes det nå med å etablere en sikker og effektiv prosess for innsamling, transport, demontering og gjenbruk av disse batteriene. Målet er å gjøre prosessen kommersiell og skalerbar, slik at komponentene får lengst mulig levetid.

Viktig for fremtiden

Det nye anlegget på Ausenfjellet, delvis finansiert av Enova, står sentralt i denne utviklingen. Her kombineres resirkulering og gjenbruk, og modulene fra brukte batterier kan enten brukes i nye elbiler eller i systemer for energilagring.

Satsingen er et viktig steg mot å redusere utslipp fra bilindustrien og bidra til Nissans mål om karbonnøytralitet innen 2050. Samtidig gir det også norske bileiere muligheten til rimeligere løsninger – der reparasjon av batterier kan være et godt alternativ til full utskiftning.

Med stadig flere elbiler på veiene er dette et område som vil vokse i årene fremover. Det som tidligere ble sett på som avfall, kan nå bli en verdifull ressurs i et grønnere kretsløp.

Les også: 10 tegn på at bilen din koster deg altfor mye penger

Annonse