Elbiler
Bilmodeller som ikke overlever til 2030
Disse bilmodellene når ikke 2030 – ekspertene peker på klare tapere.
Bilindustrien er i kraftig endring. Elbiler og grønn teknologi presser klassiske modeller ut av markedet, og nye miljøkrav gjør det dyrere å holde liv i eldre biler. Mange ikoniske modeller ser ut til å ha sine siste år på veiene før de erstattes av mer tidsriktige alternativer.
Her er ti biler som eksperter mener ikke vil overleve frem til 2030.
Ford Fiesta

Fiesta har i flere tiår vært en av Europas mest solgte småbiler. Men med Fords fokus på elektriske SUV-er er modellen allerede ute av produksjon.
Chevrolet Impala

En amerikansk klassiker, men fallende etterspørsel etter store sedaner og overgangen til elbiler har sendt Impala på pensjon.
Volkswagen Beetle

Den ikoniske boblen har hatt flere gjenopplivinger, men nå er Beetle definitivt ute. VW satser i stedet på ID-serien av elbiler.
Toyota Avalon

Denne store sedanen har hatt en lojal tilhengerskare i Nord-Amerika, men klarer ikke å konkurrere med SUV- og elbiltrenden og fases derfor ut.
Chrysler 300

En bil med tydelig amerikansk preg, men høyt drivstofforbruk og manglende innovasjon har gjort den utdatert i en tid med grønn omstilling.
Mitsubishi Pajero

Pajero var en gang en konge i offroad-segmentet, men moderne SUV-er har overtatt plassen. Produksjonen er allerede stoppet i flere markeder.
Nissan Micra

Den lille bybilen har vært populær i Europa, men strengere reguleringer og elektriske alternativer gjør at den neppe ser 2030.
Opel Insignia

Insignia kjemper i et segment der SUV-er og elbiler har tatt over. Manglende investering i ny utvikling gjør at modellen fases ut.
Honda NSX

En sportsbil med legendarisk status, men den har ikke klart å stå imot konkurransen fra elektriske supercars. Honda har allerede bekreftet at den fases ut.
Lancia Ypsilon

En nisjemodell som hovedsakelig selges i Italia. Manglende global appell og Stellantis’ elbilstrategi betyr slutten for Ypsilon.