Elbiler
Bilmerker som satser mest på programvare og abonnementer: en ny trend
Disse bilmerkene satser mest på abonnementer og programvare – sjekk hvem som topper listen.

Bilmarkedet endrer seg raskt, og mange bilmerker går nå fra tradisjonelt eierskap til programvarebaserte tjenester og abonnementer. Dette betyr at funksjoner som setevarme, navigasjon og avansert førerassistanse i økende grad krever månedlige betalinger.
Her er 10 bilmerker som i 2025 satser mest på programvare og abonnementer – og som kan overraske bileiere.
BMW

BMW tilbyr nå en rekke funksjoner som abonnement, blant annet setevarme og adaptiv cruisekontroll.
Mercedes-Benz

Mercedes har innført programvarelåste funksjoner hvor ekstra motoreffekt kan aktiveres mot betaling.
Tesla

Tesla var tidlig ute med abonnementer, blant annet på selvkjøringsfunksjoner og premium connectivity.
Volvo

Volvo satser på programvarebaserte tjenester som førerassistanse og infotainment-apper mot betaling.
Polestar

Polestar selger funksjoner som adaptiv cruisekontroll og høyere ytelse som programvareoppgraderinger og abonnementer.
Volkswagen

Volkswagen har lansert en plattform for kjøp av digitale funksjoner, inkludert navigasjon og lysassistanse.
Audi

Audi tilbyr fleksible programvareabonnementer på funksjoner som matrix LED-lys og parkeringsassistanse.
Ford

Ford satser på programvaretjenester til infotainment og fjernstyring via apper, mange som abonnementsløsninger.
General Motors (Chevrolet og Cadillac)

GM tilbyr abonnementer på førerassistanse, navigasjon og utvidede infotainmentfunksjoner.
Hyundai

Hyundai introduserer gradvis programvarebaserte abonnementer på funksjoner som avansert navigasjon og førerassistanse.