Følg oss her

Elbiler

Biler som overrasker med høyt strømforbruk på korte turer

Disse elbilene bruker langt mer strøm enn du tror på korte turer – se hvilke som overrasker.

Publisert

d.

Elbiler er kjent for å være økonomiske, men på korte turer kan realiteten være annerledes. Oppstart av systemer, kupévarme og temperaturstyring av batteriet gjør at enkelte biler bruker langt mer strøm per kilometer enn forventet ved småkjøring.

Her er 10 biler som overrasker med høyt forbruk på korte turer.

Jaguar I-Pace

Foto: Jaguar

I-Pace bruker mye energi på å varme opp kupé og batteri ved korte turer, noe som gir høyt forbruk.

Audi e-tron 55

Foto: Gabriel Nica / Shutterstock.com

Den høye vekten og avanserte systemene gjør at e-tron har betydelig strømforbruk ved småkjøring.

Mercedes-Benz EQC

Foto: Mercedes-Benz

EQCs klimaanlegg og høye vekt trekker ekstra mye strøm, spesielt i bytrafikk.

Tesla Model X

Foto: Haggardous50000 / Shutterstock.com

Model X er tung og bruker mer energi enn forventet på korte strekninger, særlig i kaldt vær.

Volkswagen ID.4 GTX

Foto: Jonathan Weiss / Shutterstock.com

ID.4 er effektiv på motorvei, men forbruket øker overraskende ved korte turer med mange stopp.

Ford Mustang Mach-E

Foto: Mike Mareen / Shutterstock.com

Mach-E har høyt standby-forbruk ved oppstart, noe som gjør korte turer mindre økonomiske.

Volvo XC40 Recharge

Foto: emirhankaramuk / Shutterstock.com

Volvo XC40 Recharge har høyt energiforbruk på korte byturer grunnet vekt og varmebehov.

Hyundai Ioniq 5

Foto: Teddy Leung / Shutterstock.com

Ioniq 5s store batteri og mange elektroniske systemer bruker relativt mye strøm ved småkjøring.

BMW iX3

Foto: emirhankaramuk / Shutterstock.com

BMW iX3 overrasker med høyt forbruk i kø og korte strekninger.

Peugeot e-2008

Foto: emirhankaramuk / Shutterstock.com

e-2008 har høyt forbruk på korte turer på grunn av mindre effektiv varmestyring.

Annonse