Følg oss her

Elbiler

Bilboomen i juli: Nordmenn hamstret elbiler i rekordfart

Elbilandelen skjøt i været i juli, og nesten samtlige nye personbiler hadde elektrisk motor. Nå peker nybilsalget mot et rekordår, mens salget av varebiler faller.

Publisert

d.

Foto: worradirek / Shutterstock.com

Juli er vanligvis en stille måned i bilbransjen. Men i år strømmet folk til forhandlerne. Hele 97,2 prosent av nyregistrerte personbiler i juli var elbiler, den høyeste andelen noen gang. Totalt ble det registrert 9 563 nye biler, en økning på hele 48 prosent fra samme tid i fjor.

Ifølge Øyvind Solberg Thorsen i Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV) skyldes salgsboomen en kombinasjon av ventede rentekutt, gode kampanjer og et bredt utvalg av biler i populære prisklasser.

"Mange benyttet ferien til å hente ut ny bil, og vi ser en tydelig optimisme i markedet", sier han.

Tesla og kineserne på toppen

Elbiltrenden bekreftes ytterligere av Topp 20-listen: Samtlige modeller var elektriske. På merkesiden leder etablerte aktører som Tesla, Volkswagen og Volvo, men kinesiske produsenter er i kraftig vekst og har nå over 13 prosent markedsandel.

"Vi merker presset fra Kina også her i Norge. De tar større plass og tilbyr prisgunstige modeller som treffer godt", sier Thorsen.

Over 85 000 nye biler hittil i år

Etter sju måneder er det registrert 85 079 nye personbiler, en oppgang på 25,6 prosent fra fjoråret. Ved inngangen til august var 94 prosent av nybilene helelektriske. OFV anslår at salget kan ende mellom 140 000 og 150 000 biler i 2025, forutsatt at økonomien holder seg stabil – og at vi kanskje får et nytt rentekutt.

Varebiler går motsatt vei

I varebilmarkedet peker pilene nedover. Det ble registrert 1 338 nye varebiler i juli, 4,4 prosent færre enn året før. Totalt er salget ned 17,6 prosent sammenlignet med 2024.

Samtidig øker andelen elvarebiler kraftig. I juli var 47,4 prosent elektriske, nesten dobbelt så mye som i fjor. Thorsen mener dette viser at insentivene virker, men advarer:

Nedgangen i varebilsalget kan være et tegn på at mange bedrifter har det tøffere enn vi tror.

Kan avgifter og toll gjøre elbilen dyrere?

Nye tollsatser fra EU og spenning rundt importkostnader kan endre bildet utover høsten. Høyere toll på asiatiske og europeiske biler vil gi produsentene utfordringer, men foreløpig er det lite som tyder på store endringer i avgiftspolitikken – selv med mulig regjeringsskifte.

"Bilavgiftene ligger relativt fast. Det er renten som blir viktigst for salget fremover", sier Thorsen.

Annonse