Elbiler
Bekrefter: De raskeste laderene kommer nå til europa
BYD lanserer ny generasjon lynladere – og de kommer snart

BYD bekrefter nå at de nye lynladerne med effekt på opptil 1000 kilowatt (1 MW) er på vei til Europa. Det betyr i praksis at elbiler kan lades fullt på bare noen få minutter – forutsatt at bilene støtter slike hastigheter.
Rask utvikling – men store forskjeller
I Norge finnes det i dag rundt 2,8 millioner personbiler, hvorav over 800 000 er helelektriske. Det betyr at majoriteten av bilene på norske veier fortsatt benytter fossilt drivstoff.
Les også: Den desidert beste elbilen i 2025 – overgår Tesla
Elbilmarkedet har modnet raskt. Mange elbilkjøpere søker ikke lenger først og fremst lengst mulig rekkevidde, men høy ladeeffekt. For denne gruppen – ofte kalt «Elbilist 2.0» – er nyheten om 1000 kW-lading svært relevant. Det skriver elbil24.
Kina først – nå kommer Europa
De nye 1 MW-laderne er allerede i bruk i Kina. Der har BYD etablert over 500 ladestolper fordelt på mer enn 200 steder. Nå starter utbyggingen i Europa, bekrefter selskapet – men foreløpig uten detaljer om tidspunkt eller steder.
Laderne leverer over 1300 kW i praksis, men BYD runder tallet av til 1000 kW (1 MW). Teknologien er utviklet for å møte neste generasjons elbiler med arbeidsspenning opptil 1000 volt.
Hvorfor dette betyr noe
Ladeinfrastrukturen er i stadig utvikling, og eldre ladere – for eksempel 50 kW – er i ferd med å bli utdaterte. Det ble raskt tydelig at investeringer i lavere ladeeffekt sjelden rakk å betale seg før bilene krevde mer.
For å håndtere de ekstreme effekttoppene ved lynlading, planlegger BYD å bruke batteribanker på ladestasjonene. Disse lagrer strøm og sørger for at nettet ikke overbelastes.
Tesla og BYD – ulike strategier, samme mål
Tesla har tidligere vist vei med egne ladestasjoner, og bygger nå ut sine kraftigere V4-ladere. Nå følger BYD etter med samme modell: kontroll over både biler og lading. Dette gir bedre samspill mellom bil og nettverk – og raskere lanseringstakt.
Hva med Norge?
Om eller når 1 MW-ladere kommer til Norge, er fortsatt uklart. BYD startet sin virksomhet i Norge via importøren RSA, og vi står dermed noe utenfor BYDs direkte EU-satsing. Selv om Norge har høy elbilandel, er det antallet omsatte biler som veier tyngst for produsentene – og der er større EU-land i førersetet.
Fremtiden for lynlading
Med ny generasjon elbiler og ladeteknologi på vei, er det klart at ladeinfrastrukturen må holde tritt. Hvem som faktisk vil kunne dra nytte av 1 MW-ladere først – og hvor – gjenstår å se. Men én ting er sikkert: ladehastighet er i ferd med å bli viktigere enn rekkevidde.
Les også: Feil folk gjør når de lader elbilen