Følg oss her

Elbiler

Batterigigant vurderer storhandel

Kan sikre kontroll over 3000 batteribyttestasjoner

Publisert

d.

Foto: 4045 / Shutterstock.com

Det kinesiske batteriselskapet CATL er i samtaler om å kjøpe en kontrollerende eierandel i Nios lade- og bytteenhet, Nio Power. Enheten driver i dag over 3000 batteribyttestasjoner i Kina.

Ifølge Reuters har CATL nylig investert inntil 2,5 milliarder yuan – om lag 342 millioner dollar – i Nio Power. Nå ønsker selskapet å styrke sin posisjon ytterligere med et kontrolloppkjøp, ifølge fire kilder med kjennskap til saken.

Ingen bekreftet sum – men høy verdsettelse

Kildene ønsker å være anonyme da samtalene ikke er offentlige. De oppgir ikke nøyaktig hvor mye CATL tilbyr for eierandelen, men viser til at Nio Power ble verdsatt til over 10 milliarder yuan i en finansieringsrunde i 2024.

CATL har ikke kommentert saken. Nio har heller ikke svart direkte på spørsmål om et mulig salg, men skriver at de samarbeider med flere investorer – inkludert CATL – om utbygging av batteribyttestasjoner.

Nio og CATL vil utdype sitt strategiske samarbeid og sammen bygge verdens største nettverk for batteribytte, heter det i en uttalelse til Reuters.

CATL satser på batteribytte – og på å bli grønn energileverandør

Oppkjøpssamtalene kommer som del av CATLs langsiktige strategi for å gå fra å være batteriprodusent til å bli en bredere energileverandør. Selskapets leder, Robin Zeng, har tidligere uttalt at batteribytteteknologi kan erstatte opptil en tredel av dagens bensinstasjoner i Kina.

I forrige uke kunngjorde CATL et samarbeid med det statlige oljeselskapet Sinopec, der målet er å bygge 10 000 batteribyttestasjoner. Minst 500 av disse skal etter planen stå klare i løpet av året.

Nio Power – viktig, men kostnadskrevende virksomhet

Nio Power har vært en sentral del av Nios strategi for å gjøre elbiler mer attraktive i et marked preget av hard konkurranse. Selskapet har bygget over 3200 batteribyttestasjoner i Kina, der førere kan bytte til et fulladet batteri på under tre minutter.

Tilbudet gjelder både for Nios egne kunder og for brukere av andre elbilmerker, inkludert Tesla og BYD. Tjenesten bidrar til økt brukervennlighet, men investeringene har hatt negativ innvirkning på Nios lønnsomhet.

Selskapet har også samarbeidet med andre bilprodusenter om å utvikle biler som er kompatible med batteribytte.

En mulig ny retning for Nios fremtid

Et eventuelt eierskifte i Nio Power kan markere en ny retning for både CATL og Nio, i en tid der elbilmarkedet i Kina er i rask utvikling. For Nio kan det gi et økonomisk pusterom. For CATL kan det styrke ambisjonen om å dominere neste generasjons energiinfrastruktur.

Annonse