Følg oss her

Elbiler

Automatgirkasser som svikter tidlig: kjenn modellene med de største problemene

Disse bilene overrasker med svake automatgirkasser – sjekk listen før du kjøper brukt!

Publisert

d.

Automatgir skal gi komfort og bekvemmelighet – men i flere populære modeller er realiteten en annen. Her er listen over biler hvor girkassen svikter tidligere enn forventet og ofte fører til svært dyre reparasjoner.

Kjenn bilene før du kjøper brukt, så du unngår dyre overraskelser.

Ford Focus Powershift

Foto: Tomasz Warszewski / Shutterstock.com

Powershift-girkassen i Ford Focus har hatt omfattende problemer, særlig i modeller fra tidlig 2010-tall. Clutcher og mekatronikkenheter svikter ofte før 100 000 km.

Volkswagen Passat DSG

Foto: Art of pixels / Shutterstock.com

Volkswagens DSG-kasser er avanserte, men 7-trinns versjonene med tørr clutch er kjent for tidlig slitasje. Symptomene viser seg med harde girskift og dyre reparasjoner.

Audi A4 Multitronic

Foto: Sue Thatcher / Shutterstock.com

Audi A4 med Multitronic girkasse har dyre feil i variatoren og styreenheten. Problemene dukker ofte opp før 150 000 km og overrasker mange eiere.

BMW X5 automatgir (E70)

Foto: BMW

X5 E70 har hyppige problemer i automatgirkassen. Dårlig oljevedlikehold og svake komponenter gir tidlige feil – reparasjonene er både omfattende og kostbare.

Opel Insignia 2.0 CDTi automatgir

Foto: Gabriel Nica / Shutterstock.com

Insignia diesel med automatgir har kjente problemer med lekkasjer og slitasje på ventiler. Mange eiere opplever feil allerede rundt 120 000 km.

Nissan Qashqai CVT

Foto: Everyonephoto Studio / Shutterstock.com

Nissan Qashqai med CVT-kasse har utfordringer med rem og styreenhet. Problemene oppstår ofte tidlig og gir dyre og tidkrevende reparasjoner.

Peugeot 3008 EAT6

Foto: emirhankaramuk / Shutterstock.com

Peugeots 6-trinns automatgir har problemer med harde girskift og slitasje på solenoider. Feilene kommer gjerne før forventet.

Range Rover Evoque automatgir

Foto: Sue Thatcher / Shutterstock.com

Evoque med automatgir rammes av feil på girkassens elektronikk og ventiler. Dette gir høye verkstedregninger, ofte før 120 000 km.

Skoda Octavia DSG

Foto: Skoda

Skoda Octavia med DSG-kasse sliter med samme problemer som VW: Clutcher og mekatronikk svikter ofte ved lav kjørelengde.

Volvo V70 automatgir (Geartronic)

Foto: Volvo

Volvo V70 med Geartronic automatgir fra enkelte årganger har problemer med oljekvalitet og slitasje på ventilhuset. Feilene dukker gjerne opp før 150 000 km og krever omfattende verkstedsarbeid.

Annonse