Elbiler
Advarsel: elbiler som slites raskere enn du tror i bykjøring
Disse elbilene slites raskere i bykjøring enn du tror – sjekk listen før kjøp.

Bykjøring burde være ideelt for elbiler, men enkelte modeller viser seg å slites raskt på sentrale komponenter som bremser, fjæring og batteri i stop-start-trafikk og korte turer.
Her er 10 elbiler som kan overraske negativt med høye vedlikeholdskostnader når de primært brukes i byen.
Nissan Leaf (tidlige modeller)

Tidlige Leaf-modeller har bremser og batteristyring som slites raskt i bykjøring.
Renault Zoe

Zoe kan få problemer med bremser og fjæring i tett bytrafikk på grunn av hyppig oppbremsing.
BMW i3

i3s fjæringskomponenter utsettes for stor belastning på ujevne bygater.
Hyundai Ioniq Electric (første generasjon)

Første generasjon Ioniq Electric har overraskende raskt bremseslitasje i køkjøring.
Peugeot e-208

e-208 har lav bakkeklaring og fjæring som kan ta skade i krevende bymiljø.
Smart EQ ForTwo

Den lille Smart EQ slites raskt på hjuloppheng og styring ved hyppige manøvre og parkering.
Kia Soul EV (tidlige årganger)

Tidlige Soul EV-modeller har tendens til raskere dekkslitasje og bremseslitasje i bymiljø.
Volkswagen e-Golf

e-Golf har utfordringer med slitasje på regenerativ bremsing og bremseskiver i tett trafikk.
Fiat 500e

Den kompakte Fiat 500e overrasker negativt med slitasje på fjæring og hjuloppheng.
Opel Corsa-e

Corsa-e har bremser som slites raskt i køkjøring og krever hyppig service.