Følg oss her

Elbiler

Advarsel: elbiler som slites raskere enn du tror i bykjøring

Disse elbilene slites raskere i bykjøring enn du tror – sjekk listen før kjøp.

Publisert

d.

Bykjøring burde være ideelt for elbiler, men enkelte modeller viser seg å slites raskt på sentrale komponenter som bremser, fjæring og batteri i stop-start-trafikk og korte turer.

Her er 10 elbiler som kan overraske negativt med høye vedlikeholdskostnader når de primært brukes i byen.

Nissan Leaf (tidlige modeller)

Foto: Best Auto Photo / Shutterstock.com

Tidlige Leaf-modeller har bremser og batteristyring som slites raskt i bykjøring.

Renault Zoe

Foto: Sue Thatcher / Shutterstock.com

Zoe kan få problemer med bremser og fjæring i tett bytrafikk på grunn av hyppig oppbremsing.

BMW i3

Foto: The Global Guy / Shutterstock.com

i3s fjæringskomponenter utsettes for stor belastning på ujevne bygater.

Hyundai Ioniq Electric (første generasjon)

Foto: Mike Mareen / Shutterstock.com

Første generasjon Ioniq Electric har overraskende raskt bremseslitasje i køkjøring.

Peugeot e-208

Foto: VanderWolf Images / Shutterstock.com

e-208 har lav bakkeklaring og fjæring som kan ta skade i krevende bymiljø.

Smart EQ ForTwo

Foto: Anzheni / Shutterstock.com

Den lille Smart EQ slites raskt på hjuloppheng og styring ved hyppige manøvre og parkering.

Kia Soul EV (tidlige årganger)

Foto: KIA

Tidlige Soul EV-modeller har tendens til raskere dekkslitasje og bremseslitasje i bymiljø.

Volkswagen e-Golf

Foto: Volkswagen

e-Golf har utfordringer med slitasje på regenerativ bremsing og bremseskiver i tett trafikk.

Fiat 500e

Foto: emirhankaramuk / Shutterstock.com

Den kompakte Fiat 500e overrasker negativt med slitasje på fjæring og hjuloppheng.

Opel Corsa-e

Foto: Gabriel Nica / Shutterstock.com

Corsa-e har bremser som slites raskt i køkjøring og krever hyppig service.

Annonse