Følg oss her

Elbiler

9 tidligere mekanikere bekrefter: Slik har Tesla lurt kunder i årevis

Interne dokumenter viser at bilprodusenten har vært klar over praksisen – og lot det likevel fortsette.

Publisert

d.

Foto: Hadrian / Shutterstock

En ny undersøkelse avslører at Tesla i årevis har unngått å ta ansvar for feil i bilene sine, ved å legge skylden på kundene og nekte å dekke kostnader for reparasjoner.

Etterforskningen, som er utført av nyhetsbyrået Reuters, tegner et bilde av en praksis som har pågått i over syv år, og som gjelder flere av Teslas bilmodeller.

Les også: Lanserer Tesla en egen mobil?

Kundene ble beskyldt for «misbruk»

Reuters har intervjuet både 20 Tesla-eiere og 9 tidligere ansatte. Ifølge dem skal Tesla systematisk ha tilskrevet tekniske feil til påstått «misbruk» av bilene, selv når problemene oppsto kort tid etter levering.

Ett eksempel er Shreyansh Jain, som i 2023 fikk utlevert en Tesla Model Y. Dagen etter brøt høyre fjæring sammen under en rolig sving. Tesla nektet å dekke reparasjonen og hevdet at skaden skyldtes «tidligere skade» på bilen – selv om han så vidt hadde rukket å kjøre den.

Kundene skal i flere tilfeller ha blitt belastet for reparasjoner, også når feilen skyldtes komponenter Tesla internt visste hadde høy feilrate. Dette underbygges av tidligere serviceledere, forretningsdokumenter og et brev Tesla sendte til det amerikanske veisikkerhetsorganet NHTSA i 2020.

Mekanikere varslet – men ble ikke hørt

Tidligere Tesla-mekanikere som deltok i undersøkelsen, bekrefter at bilprodusenten var fullt klar over gjentatte feil på fjæring, styring og bremser. Likevel ble det sjelden gjort noe – selv etter gjentatte varsler fra mekanikerne selv.

Selv om Tesla har gjennomført tilbakekallinger i Kina for enkelte av disse feilene, ble det ikke gjort det samme i USA og Europa – til tross for at bilene her var rammet av de samme problemene.

Suspensjonsfeil og styringsproblemer har vært en gjenganger hos Tesla. En tysk rapport fra Technischer Überwachungsverein (TÜV) viste at hele 14,7 prosent av Tesla Model 3-bilene hadde alvorlige feil.

Ledelsen skal ha visst det

Undersøkelsen fra Reuters viser at Tesla var klar over omfanget av problemene i langt større grad enn de ga uttrykk for, både overfor forbrukere og myndigheter.

Verken Tesla eller toppsjef Elon Musk har så langt ønsket å kommentere påstandene som fremkommer i rapporten.

Les også: Verdens verste bil gjør comeback

Annonse