Følg oss her

Biler

10 dyre bilkostnader ingen forteller deg om før du kjøper bilen

Bilen koster mer enn du tror. Her er 10 uventede utgifter som ofte kommer først etter at du har skrevet under.

Publisert

d.

Det er lett å fokusere på bilens kjøpspris, drivstoff og forsikring – men de virkelige kostnadene skjuler seg i alt det du ikke får vite på forhånd.

Her er 10 utgifter som ofte overrasker bileiere – og som fort kan gjøre drømmebilen langt dyrere enn planlagt.

Avgifter, registreringskostnader og skilter

Foto: fongbeerredhot / Shutterstock.com

Ved kjøp av bil, spesielt ny, er det ikke sikkert registreringsavgift og skilt er inkludert i prisen du ser i annonsen. Det kan fort komme tillegg på flere tusen kroner. Mange blir overrasket, spesielt ved import eller privatkjøp.

Verditap – den skjulte kostnaden

Foto: osonmez2 / Shutterstock.com

Med en gang du kjører ut fra forhandleren, faller bilens verdi. Verditap er den største utgiften for mange bileiere, og det skjer stille og jevnt. Etter ett år kan bilen være 15–25 % mindre verdt. Skal du selge igjen snart, kan det bli et økonomisk sjokk.

Service og vedlikehold – spesielt hos merkeverksted

Foto: Iryna Inshyna / Shutterstock.com

Regelmessig service er nødvendig, men ikke alle vet hvor dyrt det kan bli – spesielt hvis du bruker merkeverksted. Et stort service kan koste mellom 5.000 og 10.000 kroner, og det dukker ofte opp ekstra ting som må fikses.

Nye dekk – og gjerne to sett

Foto: Reshetnikov_art / Shutterstock.com

De fleste tenker ikke på at de trenger både sommer- og vinterdekk. Og de må byttes jevnlig. Et sett kvalitetsdekk kan koste 4.000–8.000 kroner, og det er før montering, oppbevaring eller balansering er medregnet.

Reparasjoner av elektronikk og sensorer

Foto: Ivan Gran / Shutterstock.com

Moderne biler er fulle av teknologi – og det betyr mer som kan gå galt. Én defekt parkeringssensor, ryggekamera eller adaptiv cruisekontroll kan koste tusenlapper å fikse, selv om bilen ellers kjører fint.

Ekstrautstyr som raskt blir uunnværlig

Foto: majivecka / Shutterstock.com

Du tror kanskje du kan leve uten rattvarme, adaptiv cruise eller navigasjon – men når du først har det, vil du ikke tilbake. Problemet? Når det går i stykker, koster det dyrt – og kan ofte bare fikses hos forhandler.

Skjulte kostnader ved finansiering

Foto: Crime Art / Shutterstock.com

Selv et enkelt billån kan ha etableringsgebyrer, administrasjonsgebyrer og krav om ekstra forsikringer som øker den månedlige summen. Mange ser bare den lave månedlige kostnaden – og overser totalprisen over fem år.

Parkeringskostnader – spesielt i byene

Foto: Natalia Bohren / Shutterstock.com

Eier du bil i en by? Da kommer ekstrautgifter til beboerparkering, gjesteparkering og kanskje privat parkeringshus. Noen betaler 1.000–2.000 kroner i måneden bare for å ha bilen stående.

Bilvask og understellsbehandling

Foto: Roman Zaiets / Shutterstock.com

For å unngå rust og holde bilen i god stand må du vaske den jevnlig – spesielt om vinteren. Mange velger også årlig understellsbehandling. En god behandling koster 2.000–4.000 kroner og bør gjentas jevnlig.

«Småtingene» som blir store summer

Foto: SaiArLawKa2 / Shutterstock.com

Nøkler, vindusviskere, pærer, gulvmatter, spylervæske, p-skiver og førstehjelpsutstyr virker kanskje smått, men det kommer jevnt og trutt. En ny fjernkontrollnøkkel alene kan koste opptil 3.000 kroner. Småtingene bygger seg opp raskt.

Annonse