Bil og motor
10 bilmodeller som burde selge som varmt hvetebrød: men ingen kjøper dem
Disse bilene burde vært bestselgere – men ingen kjøper dem.
Se hvilke 10 modeller som har alt på papiret, men likevel blir ignorert i 2025.

Noen biler har alt som skal til: de ser bra ut, de kjører bra, og de er priset fornuftig. Likevel ender de nederst på salgslistene. Hvorfor? Det er det ingen som forstår helt.
Her er 10 bilmodeller som burde vært bestselgere i 2025 – men som markedet har glemt, ignorert eller helt enkelt hoppet over.
1. Mazda6

Mazda6 byr på sportslig kjørefølelse, høy kvalitetsfølelse og et design som kan måle seg med langt dyrere biler. Men selv lojale Mazda-kunder kjøper heller SUV. Resultatet er at denne elegante sedanen langsomt forsvinner fra rampelyset.
2. Honda Accord (Europa)

I USA er Accord et ikon, men i Europa finnes den knapt i gatene. Tross høy komfort, effektiv hybridmotor og lang levetid, klarer den ikke å vinne over SUV- og crossover-trenden. Honda har også brukt lite markedsføring på modellen i Europa.
3. Kia Stinger

En GT-bil med V6-motor, bakhjulstrekk og rå ytelse – men den selger ikke. Mange bilentusiaster elsker den, men massemarkedet forbinder ikke Kia med fart og luksus. Stinger har aldri funnet sin nisje, og modellen fases nå ut.
4. Ford Mondeo

Mondeo var en gang definisjonen på en firmabil. Til tross for gode oppgraderinger og tilgjengelige hybridversjoner, falt interessen dramatisk. Ford valgte å avvikle modellen i flere markeder, ikke fordi den var dårlig – men fordi markedet hadde snudd ryggen til sedaner.
5. Volkswagen Arteon

Arteon er på mange måter en designperle med god plass og mye teknologi. Den plasserer seg mellom Passat og Audi A5, men det virker som ingen helt vet hva de skal bruke den til. Dermed går den under radaren for de fleste kjøpere.
6. Peugeot 508

Lav, bred og modig i designet. 508 utfordrer sedan-konvensjonene, men klarer ikke å bryte gjennom SUV-dominansen. Mange bilkjøpere har fortsatt fordommer mot franske biler – ufortjent i dette tilfellet.
7. Skoda Superb

Superb tilbyr plass i luksusklassen og komfort i toppsjiktet, men merket mangler fortsatt prestisje i enkelte markeder. Dermed velger mange SUV-er til samme pris – selv om Superb objektivt sett gir mer bil for pengene.
8. Hyundai Ioniq (første generasjon)

Ioniq ble lansert som hybrid, ladbar og elbil lenge før konkurrentene. Den var effektiv og rimelig – men fikk aldri fotfeste. Kanskje fordi den var for tidlig ute, eller fordi designet ikke appellerte bredt nok.
9. Toyota Mirai

Mirai er en brenselcellebil på hydrogen – stillegående, luksuriøs og teknologisk avansert. Men nesten ingen kjøper den, rett og slett fordi det nesten ikke finnes steder å fylle hydrogen. Teknologien er klar, men verden er det ikke.
10. Opel Insignia

Insignia ble relansert med moderne linjer og god teknologi, men klarte aldri å gjenerobre plassen som en typisk firmabil. SUV-trenden og usikkerhet rundt Opels merkevare gjorde at folk valgte andre alternativer.