Følg oss her

Bil og motor

Suzuki Hayabusa: Motorsykkelen som brøt alle regler – og fortsatt gjør det

Publisert

d.

Suzuki Hayabusa

For tretti år siden inngikk de japanske motorsykkelprodusentene en stille avtale: Ingen sykkel skulle kjøre fortere enn 300 km/t. Så kom Suzuki Hayabusa – og blåste hele avtalen til himmels med en toppfart på nærmere 450 km/t.

Hayabusa trenger knapt noen introduksjon. I over 20 år har den vært selve symbolet på rå fart, ekstrem trimming og ville videoer på nettet. Dette var ikke bare en ny motorsykkel – det var en krigserklæring fra Suzuki til resten av bransjen.

Da Hayabusa kom på markedet i 1999, brøt den alle regler. Bokstavelig talt. Mens resten av verden fortsatt snakket om 1000-kubikks sportssykler, slapp Suzuki løs et monster på 1 299 kubikk og 173 hestekrefter – uten noen form for elektronisk begrensning. Og toppfarten? Over 300 km/t, rett ut av esken.

I 2008 kom andre generasjon – med en motor på 1 340 kubikk og 191 hestekrefter. Den var raskere, mer raffinert... men elektronisk begrenset. Tok du bort den begrensningen, satte på en annen eksos, justerte ECU-en eller la på en turbo, ja – da tok det virkelig av. Og i noen tilfeller helt av.

Det var på dette tidspunktet Hayabusa ble en legende i dragracing-miljøet. Allerede i standardutgave var den som en dragster med skilt. Første generasjon gjorde 0–100 km/t på 2,8 sekunder og kjørte kvartmila på 9,8 sekunder. Den andre generasjonen var enda kjappere: 2,7 sekunder og 9,7 sekunder.

En gentleman’s agreement – som tunerne ignorerte glatt

Hayabusas ankomst var så ekstrem at produsentene i Japan inngikk en uskreven avtale: Fra år 2000 skulle ingen japansk motorsykkel gå raskere enn 299 km/t. Hayabusa ble «temmet» – på papiret. I virkeligheten? En helt annen historie.

Og med turbo ble det fort alvor. Kraftig modifiserte Hayabusaer har nå bikket over 800 hestekrefter. I 2023 knuste Jack Frost fra Holeshot Racing alle rekorder med en turboversjon av Hayabusa – 442 km/t (274,9 mph) målt over en «flying mile». Hvis navnet ikke sier deg noe, så tok han rekorden fra Guy Martin – kjent britisk fartsgalning og motorsportprofil.

Den nyeste generasjonen: Mer sivilisert, men fortsatt et beist

Siden 2021 har Suzuki solgt tredje generasjon av Hayabusa. Den har en mer avansert motor med 188 hestekrefter, masse elektronikk, bedre fjæring og bremser – og er rett og slett en mer komplett sykkel. Den akselererer litt saktere (0–100 km/t på 3,2 sekunder) og prøver ikke lenger å være den raskeste i verden. Den nye Hayabusaen handler mer om balanse enn brutalitet.

Men ikke tro den har blitt tam. Det er fortsatt en Hayabusa. Stor, kraftfull og med en tilstedeværelse du merker – selv når den står stille. På landeveien er det få som kan holde følge, og ingen gjør det med samme komfort. Går Kawasakis H2R fortere? Absolutt. Men den er ikke lovlig på vei. Det er Hayabusa. Og det gjør hele forskjellen.

Annonse