Følg oss her

Bil og motor

Strategiskifte hos Porsche: Flere hybrider og forbrenningsmotorer fram mot 2030

Porsche har valgt å endre kurs i sin langsiktige planlegging.

Publisert

d.

Foto: Gabriel Nica / Shutterstock.com

Den nye elbilplattformen SSP, som opprinnelig skulle være på plass rundt 2027, er nå skjøvet til tidligst 2030. I stedet vil mer ressurser settes inn på modeller med forbrenningsmotorer og hybrider.

SSP-prosjektet satt på vent

SSP-plattformen var planlagt som et milliardprosjekt og skulle bli grunnlaget for en ny generasjon elektriske biler i hele Volkswagen-konsernet. Porsche var tenkt som en nøkkelaktør, men planene er nå utsatt på ubestemt tid.

Les også: Nå er det slutt: Her får du ikke lenger kjøpt flere japanske bilmodeller

Det betyr også at Porsches nye topp-SUV, kjent under navnet K1, først vil komme i neste tiår både som elbil, hybrid og bensinversjon. Cayenne og Panamera skal fortsatt tilbys med tradisjonelle motorer og som plug-in-hybrider. Fremtiden til Taycan er derimot mer usikker.

Konsekvenser for hele konsernet

Endringen hos Porsche kan få ringvirkninger for andre luksusmerker i VW-gruppen, som Audi, Bentley og Lamborghini, som hadde satset på sportslige modeller bygget på SSP. Bentley har allerede antydet at selskapet vurderer å endre sin elbilstrategi. Det skriver chip.

Dermed tegner det seg en kursendring i konsernets øvre segment, der elektrifisering ikke lenger ser ut til å ha samme prioritet som tidligere.

Elektriske modeller kommer fortsatt

Selv om Porsche trapper ned tempoet, stopper ikke elbilsatsingen helt. Den elektriske Macan er fortsatt på vei, og en helelektrisk versjon av Cayenne er planlagt for 2025. Et elektrisk 718-modell kan komme allerede året etter.

I stedet for den nye SSP-baserte Taycan-generasjonen vil Porsche videreutvikle den eksisterende J1-plattformen og benytte PPE-arkitekturen i flere kommende modeller.

Usikre tider for Porsche

Bakgrunnen for endringene er flere interne utfordringer. Utviklingen av ny teknologi har møtt store forsinkelser, og viktige prosjekter er enten kansellert eller lagt på is. I tillegg forbereder konsernsjefen seg på å trekke seg tilbake, noe som skaper ytterligere usikkerhet.

For Porsche betyr dette en periode med mer vekt på forbrenningsmotorer og hybrider, samtidig som selskapet må håndtere krevende markeder som Kina, der elektrifisering står høyere på agendaen.

Les også: Har du en av disse bilene? Flere modeller tilbakekalles

Hei, jeg heter Amandus. Jeg er skribent i Media Group Denmark, der jeg hovedsakelig jobber med Teksiden.no. Her skriver jeg om nye biler, mobiltelefoner og annen spennende teknologi. Jeg har vært skribent i seks måneder, med et særlig fokus på teknologinyheter.

Annonse