Følg oss her

Bil og motor

Så mye drivstoff sparer du egentlig med start–stopp-funksjon i bilen

Start–stopp er blitt standardutstyr.

Publisert

d.

Start–stopp-systemet er i dag en fast del av nesten alle nye biler.

Funksjonen slår av motoren automatisk når bilen står stille, og starter den igjen idet føreren vil kjøre videre.

Målet er å redusere drivstoffbruk og utslipp, men mange bilister lurer fortsatt på hvor stor effekt systemet faktisk har.

Hvor mye drivstoff du kan spare

Start–stopp slår av motoren i situasjoner der den ellers ville ha brukt unødvendig drivstoff, som i lyskryss og ved køkjøring.

Nettopp derfor er effekten størst i bytrafikk.

Ifølge den tyske bilforeningen ADAC kan funksjonen gi en besparelse på mellom 10 og 15 prosent. Dette er et merkbart kutt på årsbasis.

En dieselbil som kjører rundt 12.500 kilometer i året og bruker omlag 850 liter drivstoff, kan spare betydelige mengder.

En bensinbil, som gjerne bruker nær 960 liter, kan spare enda mer i kroner og øre. Summen ender ofte på et høyt tresifret beløp, avhengig av kjøremønster og priser på pumpen.

Det skriver T-online.

Slik fungerer systemet i praksis

Start–stopp slår av motoren uten å slå av bilens øvrige elektronikk. Radio, varmeapparat og ventilasjon fortsetter å fungere som normalt.

Systemet aktiveres kun når kraftoverføringen mellom motor og girkasse er brutt.

I biler med manuelt gir skjer dette når du setter bilen i fri og slipper clutchen. I biler med automat er det nok å holde foten på bremsen.

Situasjoner der systemet ikke slår inn

Det finnes tilfeller der start–stopp ikke aktiveres. Lav batterispenning, svært høye eller lave temperaturer og motor som ikke er blitt varm nok, kan hindre funksjonen.

I tillegg kan skrå bakker, signaler om at føreren er på vei ut av bilen, åpne dører eller bruk av parkeringsassistent føre til at systemet forblir inaktivt.

Dette skal forhindre at motoren slår seg av på upassende tidspunkt.

Ekspertenes anbefaling

Noen bilister velger å slå av systemet, men ADAC anbefaler å la det være aktivt.

Start–stopp er en del av bilens godkjenning og miljøprofil, og det kan i enkelte tilfeller få konsekvenser for forsikring og typegodkjenning dersom funksjonen permanent kobles ut.

Start–stopp krever ingen innsats fra føreren og gir en jevn og stabil drivstoffbesparelse, spesielt i daglig bykjøring. Det er derfor en funksjon som lønner seg å bruke året rundt.

Annonse